حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2671×
«گنجینه هیأت» برای جمع‌آوری آثار معنوی و مادی هیأت‌ها راه‌اندازی می‌شود
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
شناسه : 19440
بازدید 116
14
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی: حجت‌الاسلام باباخانی از تأسیس «گنجینه هیأت» خبر داد و گفت: ما در تلاش هستیم، هر آنچه را که در فضای معنوی، تجسمی و مادی در موضوع هیأت وجود دارد، در «گنجینه هیأت» تجمیع کنیم، زیرا این گنجینه باید برای نسل‌های بعد پاسداری شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با حضور در برنامه «باغ فیض» رادیو تهران در مورد راه‌اندازی گنجینه هیأت از سوی این سازمان گفت: در گنجینه هیأت ابتدا به دنبال جمع‌آوری سرمایه‌های معنوی مثل مداحی‌ها و نغمه‌هایی هستیم که در طول سالیان متمادی مردم با آن‌ها زندگی کرده و خاطره دارند. از این رو این آثار باید به عنوان میراث معنوی جامعه ثبت شود.

گنجینه هیأت شامل چیست؟

وی ادامه داد: علاوه بر این میراث معنوی، ما در جریان هیأت با ابزار و لوازم‌هایی روبرو هستیم که معمولاً به آن توجه نمی‌شود. در حالی که خیلی از این اقلام که در هیأت‌ها استفاده می‌شود، از چند صدسال قبل تا به امروز وجود داشته است؛ اما متاسفانه جایی برای اینکه این لوازم‌ها را به عنوان موزه نگهداری کنند، وجود نداشته است. از این رو طرحی در سازمان هیأت با عنوان «گنجینه هیأت» مطرح شده که در حال پیگیری است.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی بیان کرد: بر این اساس ما در تلاش هستیم، هر آنچه را که در فضای معنوی، تجسمی و مادی در موضوع هیأت وجود دارد، در «گنجینه هیأت» تجمیع کنیم، زیرا این گنجینه باید برای نسل‌های بعد پاسداری شود، نباید فراموش کنیم که این‌ها گنجینه معنوی جامعه و ذخیره گذشته ما به شمار می‌رود که نکات بسیاری در آن‌ها نهفته و برای آیندگان ما می‌تواند هم درس و هم مسائل فرهنگی را به همراه داشته باشد.

کنگره نوحه، گامی در راستای راه‌اندازی گنجینه هیأت بود

حجت‌الاسلام باباخانی در مورد زمان بهره‌برداری از این گنجینه نیز یادآور شد: تعریف پروژه در حال انجام است تا سال آینده بتوانیم برنامه اصلی را دنبال کنیم. البته در موضوع گنجینه معنوی، مرکز نوحه و نغمه سازمان هیأت با برگزاری نخستین کنگره ملی نوحه، رسماً کار خود را آغاز کرده است. در واقع، در این کنگره زیرساختی فراهم شد تا بتوانیم نوحه‌های قدیمی خود را با شناسنامه و کسانی که در ملودی و محتوا و حتی شعر زحمت اثری را کشیده‌اند، معرفی کنیم تا اگر کسی تقاضا داشت تحقیقی یا مراجعه‌ای به این فضا داشته باشد، بتواند استفاده لازم را ببرد، بنابراین در بخش نوحه و نغمه، کار آغاز و در بخش‌های دیگر هم پروژه‌ای در حال تعریف است تا در سال ۱۴۰۳ بتوانیم قدم‌های جدی در این زمینه برداریم.

وی در خصوص اینکه گنجینه نوحه و نغمه تا چه اندازه به پیش رفته است توضیح داد: در سامانه «تکیه» که در سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده است، هر قسمتی از یک مداحی تا بازه زمانی ۲۰ سال قبل ثبت شده است و اگر کسی یک بخشی از نوحه یا شعری را جست‌و‌جو کند کل آن متن یا مداحی را می‌تواند ببیند. البته این بانک در سامانه تکیه در حال تکمیل شدن است تا کسانی که علاقمند هستند بتوانند از این فضا استفاده کنند.

انتخاب ماندگارترین نوحه از سوی مردم

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در پایان گفت: همچنین در نخستین کنگره ملی نوحه که اخیراً برگزار شد، سعی کردیم برترین آثار نوحه کشور را داوری کنیم تا کار‌های فاخر مشخص شود، اما در کنار این کنگره ۷۲ اثر ماندگار از نوحه‌های صد سال گذشته را که برای مردم خاطره‌انگیز بود، نیز در قالب پویش «با کدام نوحه زندگی کردی» بارگذاری کردیم و شرایط رأی دادن به آثار را نیز در سامانه روبیکا فراهم کردیم که مردم بتوانند به ۱۰ اثر منتخب خود رأی دهند. با این پویش، ماندگارترین نوحه از سوی مردم اعلام می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در پویش «با کدام نوحه زندگی کردی» می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *۹۹۹*۱۳۳# در این پویش شرکت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.