حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2667×
باید نگاه حاکمیتی به دو مقوله فرهنگ و رسانه اصلاح شود
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
شناسه : 6641
بازدید 347
12
با توجه به ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه، گفتگویی را با حجت الاسلام محمد خانجانی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان حاجی آباد انجام داده ایم که در ادامه میخوانیم:
ارسال توسط : نویسنده : روح الله رسولی
پ
پ

گفتگو با حجت الاسلام محمد خانجانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حاجی آبادپیرامون بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه

مهمترین مسئله کشور و مردم که با بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه باید حل شود، چه مسئله ای است؟

می‌دانیم که انقلاب اسلامی ماهیتی فرهنگی دارد و ما در اصل پیروزی انقلابمان را مدیون مؤلفه‌های فرهنگی هستیم. بنابراین باید در طول عمر پربرکت انقلاب، فرهنگ اصلی‌ترین دغدغه حکومت بوده باشد. از وجهی این دغدغه وجود داشته است، چرا که در کلام امام (ره) ومقام معظم رهبری به عنوان رهبران دینی و سیاسی جامعه همیشه ضرورت توجه به فرهنگ دیده می‌شود. بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه از نظر من یک اولویت اساسی است، ولی در کشور ما این ساختار از بالا به پایین و به شکل دستوری و ابلاغی طراحی شده و تغییر این زاویه دید، کاری بسیار دشوار و پیچیده است. در واقع همان چهارچوبی که برای اقتصاد و صنعت و سایر حوزه‌ها طراحی شده، برای فرهنگ و رسانه نیز لحاظ شده و به همین دلیل اگر قرار است بازسازی یا تغییری بنیادین در این ساختار ایجاد شود، باید بیش و پیش از هر چیز، نگاه حاکمیتی به فرهنگ و رسانه اصلاح شود.

جایگاه مردم در نظام حکمرانی مطلوب فرهنگ چیست؟

مولفه های لازم جهت عمیق تر شدن پیوند حکمرانی  مطلوب فرهنگ، دولتمداری کارآمد و امنیت ملی از طریق معطوف سازی امنیت بر ارزش ها، هنجارها و نیازهای جامعه و همچنین جوانگرایی است و ایجاد پیوند امنیتی بین نیازهای دولت و مردم عادی از طریق مشارکت آنها در حکمرانی فرهنگی است و فرهنگ دینی که اساسی ترین رکن هویت ایرانی است توسط آموزه های دینی قاب استناد است.

برای حکمرانی مطلوب فرهنگ تعاریف متعدد و شاخص‌های متفاوتی وجود دارد ولی آن تعریفی که جامع‌تر به نظر می‌رسد،اجماع محوری (ابتناءِ سیاست‌ها بر نظر اکثریت مردم)، مشارکت، عدالت و برابری، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی، شفافیت،حکومت قانون و مسئولیت‌پذیری است.

نخبگان، فعالان فرهنگی و مسئولین چه وظایفی در بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه دارند؟

اگر ساختار فرهنگ و رسانه درست تدوین شود دستگاه های کشور دارای یک کارویژه می شوند.
دو مشکل اساسی در دستگاه های فرهنگی کشور وجود دارد،  یکی موازی کاری هایی صورت می‌گیرد و در مقطعی سراغ آن رفته بودند حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر ادغام بعضی از دستگاه های فرهنگی بودند.
کارویژه یا ماموریت ویژه ای برای دستگاه ها و سازمان ها مشخص نشده است. اگر ما مشخص کنیم که در بدنه جریان فرهنگی کشور، هر دستگاهی که وظیفه ای بر عهده دارد و در مرحله دوم مطالبه گری و ارزیابی و یا به تعبیر درست و دقیق تر نظام ارزشیابی و ارزیابی برای آن نداشته باشیم همیشه این مشکل برقرار خواهد بود.
ما برای این که این اتفاق در تدوین و اجرا و مراحل بعدی خوب شکل بگیرد نیازمند این هستم که ارزیابی و ارزشیابی دقیقی را به عنوان ناظر به عملکرد قرار دهیم.
نخبگان بسیار می‌توانند موثر باشند که یک راه کار عملیاتی در این حوزه ارائه دهند.
اگر نخبگان این حوزه دست به دست هم دهند و تلاش کنند که یک راهکار عملیاتی درست پیدا کنند این بخش عمده ای از کار را جلو خواهد برد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.