حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2667×
سه اولویتی که مدیران هیأت‌ها باید درنظر بگیرند
۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
شناسه : 18678
بازدید 133
8
در نشست مهرواره هوای نو مطرح شد: مهدی دوایی روانشناس و متخصص تعلیم و تربیت در بخش دوم نشست مهرواره هوای نو با طرح سوال«چه کاری انجام دهیم نوجوانان دختر و پسر، به هیأت علاقه‌مند شوند؟» به تبیین این موضوع پرداخت.
ارسال توسط : منبع : nehzat.ir
پ
پ

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی دوایی روانشناس و متخصص تعلیم و تربیت در بخش دوم نشست مهرواره هوای نو ابتدا با طرح یک سوال با عنوان هویت چیست سخن خود را آغاز کرد و گفت: چه کاری انجام دهیم نوجوانان دختر و پسر، به هیأت علاقه‌مند شوند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم هویت چیست؟ یکی از تعاریف هویت هر آن چیزی است که تمیز فرد از دیگران می‌شود، مثلاً اسم ما، چون من جدا شدم از کسانی که هم اسم من نیستند اما مگر فقط من این اسم را دارم؟ خیر، پس نام خانوادگی ماهم هویت ما می‌شود، تاریخ تولد، محل تولد، پدر، مادر، همسر و فرزندان، دین و مذهب ما، زبان و جنسیت ما، همچین درسی که خواندیم هویت ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: چقدر از اسمی که دارید خوشحال هستید؟ اگر آن چیزی که ما را از مابقی جدا می‌کند، از آن خوشحال باشیم اسم آن هویت موفق می‌شود و اگر آن را دوست نداشته باشیم، اسم آن هویت شکست می‌شود. اگر هویت‌های موفق را در کفه راست ترازو بریزیم و هویت‌های شکست را در کفه چپ ترازو بریزیم، هرچقدر کفه ترازوی موفق بیشتر باشد، نشان دهنده یکی از شاخصه‌های سلامت روانی ما است.
توجه کردن می‌تواند علاقه نوجوانان به هیأت را افزایش دهد

دوایی گفت: یکی از چیزهایی که ما را از بقیه جدا می‌کند، عشق دانست و گفت: عشق فقط عشق به جنس مخالف نیست، مثلا یکی عاشق مدرسه و یکی هم عاشق هیأت است. ایجاد عشق به حضور در هیأت میان نوجوانان قابل تعمیم به فرد، خانواده و جامعه است. این رویکرد ۴ مولفه را ارائه می‌دهد که هویت عشق به هیأت‌ها را ایجاد می‌کند. یکی از مؤلفه‌ها توجه کردن است، که اولین متغیری است که می‌تواند علاقه نوجوانان را به هیأت افزایش دهد.

در هیأت مراقب چهره خود باشید
وی به نکاتی که باعث افزایش جلب توجه می‌شود اشاره کرد و افزود: ۵۵ درصد حرکات دست و صورت در برقراری ارتباط در جلب توجه مهم است. اگر فردی اخمو هستید، از مدیریت هیأت استعفا دهید. اگر می‌خواهید نوجوانان را در هیأت جذب کنید، مواظب چهره خود باشید. در مقوله توجه کردن، همراه با ۵۵ درصد حرکات دست و صورت، ۳۸ درصد لحن نیز در ارتباطات مهم است، یعنی اگر شما مسئولیتی در هیأت دختران و بانوان دارید، باید بیشتر مراقب لحن خود باشید و مراعات کنید، زیرا این حساسیت بیشتر از هیأت‌های مردانه است.در پایان نیز، ۷ درصد کلماتی است که شما هنگام گفت و گو با فرد به کار می‌برید.

همکاری در هیأت‌ها، از خانه‌ها آغاز می‌شود

دوایی ایجاد پروژه مشترک را از دیگر نکات مهم در معقوله توجه کردن عنوان کرد و گفت: مثلاً کودکی اعلام گرسنگی می‌کند و مادر به جای اینکه برای او غذا گرم کند، می‌گوید صبر کن تا پدر و خواهران و برادرانت بیایند. این در هیأت در بحث پخت نذری توسط شرکت کنندگان بسیار موثر است.
وی ایجاد پروژه‌های دو به دو را نیز مهم دانست و افزود: دوستان عزیز هیأتی با هر یک از اعضای هیأت باید پروژه بردارید. یعنی مسئول هیأت باید با تک تک افراد سلام و علیک داشته باشد، تا فرد خیالش راحت شود که با شما یک حساب جداگانه دارد.

سبک زندگی گذشتگان برپایه‌ صبوری بوده است
دوایی آموزش صبر کردن در هیأت را ضروری اظهار کرد و گفت: در هیأت باید کمتر به دنبال مقصر باشیم. در گذشته سبک زندگی انسان‌ها را صبور می‌ساخت ولی امروزه این‌طور نیست و انسان‌ها عجول پرورش پیدا می‌کنند. اگر در هیأت مشکلی پیش آمده نگویید تقصیر فلانی بوده است، اول از خود شروع کنید. مهم ترین عامل طلاق مقصر جلوه دادن طرف رو به رو است، این یک رویکرد است اگر مسئولانه مقابل کارهایمان رفتار کنیم باعث ایجاد عشق می‌شویم.

در هیأت‌ها احترام هر فرد را نگه داریم
وی به معقوله احترام اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر احترام است، مثلا اگر شخصی وارد هیأت می‌شود بداند که احترامش حفظ می‌شود، به خصوص بانوان که باید در جای مناسب با تهویه هوای مناسب حضور داشته باشند. ما در روانشناسی اجتماعی نظریه‌ای به اسم توافق داریم، اگر مخاطب من به چیزی معتقد است که ما معتقد نیستیم، اگر به آن فرد بی‌احترامی کنیم، خودمان را بی‌ارزش کرده‌ایم، همچنین اگر بی‌احترامی به اعتقادات فرد کنیم، ضعف خود را نشان داده‌ایم.

دوایی ضمن ایجاد روشنگری و تبیین برای افراد هنجارشکن در هیئات، گفت: اگر تبیین و روشنگری شما به خط بی‌احترامی برود، خود را خراب کرده‌اید، ضمن اینکه حرف خود را می‌زنیم باید احترام هم بگذاریم. اگر انسان را نیک سرشت می‌دانید نباید رویکردی را مبنی بر این بگذارید که از احترام ما سوء استفاده می‌کند.

باید حس امنیت به دیگران بدهیم
وی به افزایش عمل‌های جراحی زیبایی اشاره کرد و افزود: چرا انقدر عمل‌های جراحی زیبایی زیاد شده است؟ چون که حس امنیت را به دیگران نمی‌دهیم، خیلی باید مواظب باشیم که نکند قیافه ظاهری افرادی که سمت ما می‌آیند در نوع سرویسی که به آن‌ها می‌دهیم حتی نوع نگاه کردن به آن‌ها، تفاوتی با دیگران ایجاد کند.

دوایی در پایان با بیان اینکه عقلانیت یکی دیگر از مولفه‌هایی است که هویت علاقه را می‌سازد خاطرنشان کرد: رشد اخلاقی تابع رشد عقلانی است. اگر می‌خواهیم اخلاق تقویت شود باید روی عقلانیت بیشتر تمرکز کرد. مسؤول هیأت‌ها سه نکته را اگر مراقب باشند می‌توانند عقلانیت را در فضای هیأت بالا ببرند، نخست اولویت دادن به نیت و انگیزه نسبت به هیأت، اولویت علت و معلولی به اتفاق شانس و اولویت تنبیه اصلاحی و جبرانی به تنبیه کیفری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.