حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2673×
سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز ام البنین(س) بود
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
شناسه : 7739
بازدید 98
5
روحانی مستقر و امام جماعت روستای گزدان جاسک: کارشناس دینی و روحانی مستقر روستای گزدان جاسک در جمع عزاداران، گفت: سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز ام البنین(س) بود
ارسال توسط : نویسنده : علمدار طاهری اردلی منبع : سازمان تبلیغات اسلامی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام حسین بارانی خو، شنبه 25 دی ماه جاری پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در جمع مومنین و نمازگزاران مسجد ابوالفضل روستای گزدان(ع) با تسلیت سالروز وفات همسر بزرگوار امام علی(ع) حضرت ام البنین(س)، پیرامون مناقب و فضیلت این بانوی بزرگ سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنان خود درخصوص شخصیت آن بانوی بزرگ،گفت: ام البنین (سلام الله علیها) مدافع ولایت و از اولین مرثیه خوانان عاشورا بود که بقیع ،مرثیه سرایی جانسوز  او را در رثای سیدالشهداء و بزرگ مردان کربلا، بیاد دارد.

حجت الاسلام بارانی خو با بیان برخی ویژگی های خاندان و نسب ام البنین(س)،گفت: فاطمه[ام البنین]،دختر حزام، فرزند خالد بن ربیعة بن کلاب است. مادر آن گرامی، لیلا و یا شمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب است که همه پدرانش، از مردان شجاع و نامدار عرب در منطقه حجازند. همچنین امّ البنین باچند واسطه به عبد مناف، جد بزرگ رسول اکرم(ص) می رسد

وی افزود: به گواهی تاریخ، پدران و دایی های امّ البنین (س) در دوران قبل از اسلام در ردیف دلیران عرب محسوب می شده اند و مورخان، آنان را به دلیری و شهامت در رزمگاه های نبرد، ستوده اند و آنان افزون بر شجاعت و قهرمانی، سالار و سرور قوم خود نیز بوده اند؛ آنچنان که سلاطین زمان در برابرشان سر تسلیم فرود آورده اند .

بارانی خو در ادامه ،گفت: خاندان امّ البنین در شرافت، شهامت، مردانگی، مهمان نوازی و دلاوری، سرآمد رادمردان عصر خود بوده اند و امّ البنین، این اوصاف نیکو را از اسلاف خود به ارث برد و با آموخته هایش از خاندان وحی عجین کرد و به فرزندانش نیز انتقال داد.

حجت الاسلام بارانی خو در ادامه به مرثیه خوانی و نوحه سرایی ام البنین،پس از واقعه عاشورای سال 61 هجری قمری اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی بشیر ،خبر شهادت چهار فرزند ام البنین را به او داد هر بار که بشیر از شهادت یکی از فرزندانش ،خبر می داد، ام البنین(س) می پرسید: ای بشیر از امام من،حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بگو! فرزندان من و هر آنچه زیر آسمان است فدای اباعبدالله باد و آن هنگام که بشیر خبر شهادت امام حسین(ع) را داد، ام البنین(س) صیحه ای کشید و گفت: قد قطعت نیاط قلبی. ای بشیر رگ قلبم را پاره کردی! و شیون و ناله میکرد.

وی افزود: ام البنین(س) همواره با مرثیه خوانی و نوحه سرایی،ندای مظلومیت کربلاییان را سر می داد و هر روز همراه نوه اش، عبیدالله فرزند حضرت عباس(ع) و جمعی دیگر به بقیع می رفت و نوحه می خواند و شور و غوغایی بپا می کرد که مردم مدینه اطرافش جمع می شدند و با او هم ناله و گریه می کردند و در روایتی به نقل از امام باقر(ع)آمده است که حضرت(ع) فرمودند: ام البنین به بقیع میرفت و آنقدر جانسوز مرثیه می خواند که مروان بن حکم با آن قساوت قلب گریه کرد،

روحانی مستقر گزدان در پایان به دیگرصفات حضرت ام البنین(س) اشاره کرد و گفت:سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز آن بانوی وارسته بود و در تاریخ آمده است که اشعار بسیار زیبایی برای شهادت امام حسین(ع) و فرزندانش سروده و می گفت ؛ دیگر مرا «ام البنین» نخوانید که به یاد شیران دلاور می افتم. مرا فرزندانی بود که بنام آنها خوانده می شدم ولی امروز فرزندی ندارم. چهار فرزند داشتم همچون بازهای شکاری که همگی به شهادت رسیدند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.