حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2667×
روضه خانگی بانوان تبیین‌گر فرهنگ عاشورایی
۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
شناسه : 18791
بازدید 80
7
سیده فاطمه مصطفوی اهل شهرستان مینودشت در استان گلستان است که از نوجوانی با برپایی روضه خانگی دل در گرو خاندان اهل بیت داد و از همان سال تاکنون که در آستانه ۶۰ سالگی گرد پیری بر سرش نشسته، این مجالس و محافل را در خانه‌های این شهر برپا می‌کند و نامش در میان بانوان مینودشتی با روضه‌خوانی اهل بیت عجین و همتراز است.
ارسال توسط : نویسنده : روح الله رسولی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان به نقل از ایرنا، روضه خانگی یکی از سنت‌های دیرینه بانوان ایرانی است که در ایام عزای ائمه اطهار در محرم و صفر برپا می‌شود و خانواده‌ها در حد توان خود به برپایی عزا در منازل خود مبادرت می‌کنند.


مراسم عزاداری های محرم و صفر، بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال است که به سبک و سیاق مختلف در زمان‌ها و دوران‌های مختلف برگزار می شود.

سیده فاطمه خانم همراه نور ملایم خورشید از پشت آسمان ابری آخرین ماه تابستان که با خود نشانی از گرما ندارد از کوچه های دوستی مینودشت می‌گذرد و به خانه های منتظر برپایی روضه خانگی قدم می‌گذارد.

روضه خانگی بانوان تبیین‌گر فرهنگ عاشورایی
در و دیوار خانه هایی که روضه دارند با اشعاری حماسی در مدح شهدای کربلا آراسته شده و پرچم های سبز و سیاه بر ورودی منازل نصب بوده تا مردم از مراسم عزاداری مطلع باشند.

سیده فاطمه مصطفوی می گوید: شصت سال از خداوند عمر گرفته‌ام و از زمانی که وارد ۱۹ سالگی شدم به عنوان یک بانوان مداح در عرصه مداحی و روضه خوانی مشغول فعالیت شدم.

وی افزود: ادعیه و مناجات خوانی،نوحه خوانی و بصیرت افزایی بانوان از جمله محورهایی بوده که در روضه های خانگی بسیار مورد توجه است.

وی اظهار داشت: آیین معنوی روضه های خانگی حال و هوای خاصی برای همه حاضران ایجاد می کند و برای بیان ارزش‌های الهی و تبیین گری درست این آیین ها ظرفیت ویژه ای هستند.

این مداح پیشکسوت گفت: در این روضه‌های خانگی علاوه بر مداحی، نوحه خوانی،برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و معرفتی ویژه ای هم انجام می‌شود.

مصطفوی افزود: اوایل انقلاب رسالت خود را بر تبیین، برگزاری روضه های خانگی و مداحی دانستم و تا به امروز پیوسته و هر روز در این راستا گام برداشتم.

روضه خانگی بانوان تبیین‌گر فرهنگ عاشورایی
همراه سیده فاطمه خانم وارد یکی از روضه های خانگی شهر می شویم، حدیث کسا بین بانوان پخش می شود و همه همراه با سیده فاطمه شروع به خواندن می کنند.

یکی از بانوانی که بیش از ۲۵ سال در منزل خود روضه های بسیاری را به طور ثابت برگزار کرده می گوید: از ابتدای جوانی روضه های مختلفی را در منزل برگزار می کردیم که خانم مصطفوی مداح مراسم بودند و بعد از اینکه خودم و اطرافیانم حاجت های بسیاری گرفتیم هر سال در تاریخ مشخصی همانند امروز روضه برگزار می شود.

زهرا غنی ثابت که بیش از ۵۵سال دارد افزود: در کنار برگزاری روضه های خانگی سیده خانم در کارهای فرهنگی همچون جمع آوری کمک برای نیازمندان و موارد دیگر هم پیش قدم بوده و بانوان را با خود در این مهم همراه می کند.

روضه خانگی بانوان تبیین‌گر فرهنگ عاشورایی
همراه سیده خانم وارد منزل دیگری می شویم که هر نقطه از دیوار آن عشق حسین (ع) با پرچم های سبز و سیاه منقش شده است، مهرنسا پسرکلو که هر سال روضه های خانگی را برگزار می کند گفت: چند سال متوالی توسط سیده فاطمه روضه هایی را در منزل برگزار و ثواب آن را به روح همسر جانبازم نثار می کنم.

وی افزود: همسرم عاشق اهل بیت(ع) بود و من هم به پیروی از ایشان روضه های خانگی را در منزل برگزار می کنم.

وی بیان کرد: فرهنگ حسینی زمینه‌ای برای قرآن محوری بوده که با تلاش مداحانی همچون سیده خانم در روضه های خانگی تبدیل به فرهنگ عمومی می شود.

روضه خانگی بانوان تبیین‌گر فرهنگ عاشورایی
نزدیک غروب شده و همراه این بانوی مداح به منزل خواهر شهیدی می رویم، حوا رجبی می گوید: بیش از ۲۰ ساله که سفره ای به نیت ظهور آقا امام زمان(عج) و تبیین فرهنگ حسینی برگزار می کنم و به راستی این مهم جز به یاری سیده فاطمه و مداحانی امثال ایشان محقق نمی شود.

وی افزود: در روضه های خانگی در کنار برپایی مراسم‌های عزاداری، سیده فاطمه افزایش گرایش بانوان را به نذرهای فرهنگی و اجتماعی در راستای حل مشکلات شهروندان شهرمان دارد.

شب شده و با وجود اینکه باز هم تشنه همراهی خانم مصطفوی هستم ولی باید خداحافظی کنم، از صبح در هر منزلی تأثیر فرهنگ حسینی را در همه‌ زوایای روضه های خانگی مشاهده کردم، کودکان و نوجوانان متعددی که همراه مادرشان تحت تاثیر این واقعه مهم تاریخی قرار می گیرند و مسیر زندگی خود را بر پایه حق و حقیقت بنا می کنند و با پاکی و زلالی دانه های تسبیح روی سفره های روضه را حرکت می دهند و چه خوشبخت است هر کسی در این راه گام بردارد و با خود می گویم چه خوب نخبگانی فرهنگی همچون این بانو از جوانی مسیر درست خود را پیدا می کنند و در کهنسالی از راهی که رفتند خوشحال باشند.

مردم گلستان از دیرباز تاکنون آیین‌های گوناگونی برای زنده نگه‌داشتن قیام حسین (ع) برگزار می‌کنند که عزاداری‌ در شکل‌های امروزی و سنتی روضه های خانگی جلوه‌ای از عشق آنان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.