حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2667×
انتقال پیام تمدنی و مضامین بلند توحیدی از طریق نوحه‌ها
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
شناسه : 19379
بازدید 50
7
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه: حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه گفت: انتقال پیام تمدنی و مضامین بلند توحیدی از طریق نوحه‌ها نسل به نسل منتقل شده و می‌شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی بعد از ظهر روز یکشنبه همزمان با شهادت امام حسن عسگری علیه السلام با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مداحان کشور در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مهدی زنگنه دبیر کنگره ملی نوحه در ابتدای این مراسم عنوان کرد: کربلا ناگفته‌های زیادی دارد و ما اینجا در کنگره ملی نوحه جمع شدیم تا ناگفته‌های کربلا را بگوییم.

زنگنه با اشاره به آمار شرکت کنندگان گفت: ۱۹۷ نوحه سرا بیش از ۱۱۰۰ اثر برای ما ارسال کردند و افرادی اعم از ذاکر، شاعر، عالم و استاد دانشگاه در بین شرکت کنندگان حضور داشتند.

وی با اشاره به پویش «با کدام نوحه زندگی کردی؟» گفت: در این پویش رقابتی وجود ندارد و تلاش کردیم صرفا مروری بر نوحه‌های خاطره انگیز داشته باشیم.

دبیر کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی در پایان تصریح کرد: با پذیرش خطا‌های موجود، پذیرای نظرات و انتقادات مختلف هستیم.

حجت الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: مانا‌ترین بخش هیئت نوحه است، چون رنگ بقا یافته است و اگر وجهه الهی نداشته باشد آسمانی نمی‌شود و اگر حسینی و زینبی نباشد، ماندنی نمیشود.

حجت‌الاسلام باباخانی ضمن تشکر از دست اندرکاران مراسم گفت: سازمان هیئت به وجود آمده است تا خادمان با خیال راحت تری خدمت خود را ارائه دهند؛ راهبرد ما تسهیل گری و واسطه گری بین خادمان و مردم است.

وی در پایان گفت: از نهاد‌های فرهنگی میخواهم در کنار اهل هیئت باشند، چون که راه حل بسیاری از مشکلات در هیئت است؛ کار‌های بزرگ بدون همدردی و حضور میسر نمیشود؛ از همه فعالین میخواهم تا در این حوزه ما را همراهی کنند.

در ادامه‌ی این بخش در بخش کودک و نوجوان از آقایان محسن رضوانی، یوسف رحیمی و مصطفی مداح تقدیر بعمل آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمَّد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه آئین اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه گفت: حکایت نوحه و سوگواری برای اهل‌بیت علیهما السلام، فقط دلبستگی ما، آیین وش مناسب ارزنده نیست؛ بلکه ماجرا از حقیقت آدم نشأت می‌گیرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: دست کم گرفتن نوحه در مکتب و آیین امام حسین (ع) خطاست و برای تعالی انتقال بیشتر مضامین توحیدی در نوحه، هر سال بیشتر تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انتقال پیام تمدنی و مضامین بلند توحیدی از طریق نوحه ها نسل به نسل منتقل شده و می شود. اجازه نداریم از مقوله محتشم نوحه و آثار هویت ساز آن غفلت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در پایان اظهار کرد: امروز بار فرهنگی سنگینی روی دوش نوحه سرایان است، به همین خاطر چنین کنگره ای بهتر است در سطح بین المللی شکل بگیرد و به گویش های محلی توجه بیشتری شود.

میثم مطیعی، نماینده داوران بخش پژوهشی در ادامه این جشنواره عنوان کرد: حتی در میان ائمه هم اشعاری به عنوان سوگ برای عزای عزیزانشان وجود داشت که اوج آن در صحنه کربلا پدیدار شد؛ قبل از ورود اسلام به ایران از سه هزار سال قبل سوگ سیاوشان در ایران وجود داشت که برخی از آن‌ها هم در شاهنامه ذکر شده است و بعد از ورود اسلام به ایران پرشور‌ترین سوگ را در قالب سوگ اهل بیت علیهما السلام داریم.

وی افزود: وقتی آل بویه در ایران بر سر کار حاضر شدند، دسته گردانی و عزاداری رواج زیادی پیدا کرد و ما در ادوار مختلف شاهد فعالیت‌هایی در زمینه سوگ اهل بیت علیهما السلام بودیم که در زمان صفویه با اشعار محتشم کاشانی و سایر مداحان، نوحه سرایی شکوفا شد.

مطیعی ادامه داد: امروز در بین هیئت‌ها موضوعات و سوالات جدیدی را داریم که باید در محافل علمی توسط متخصصان به آن پاسخ داده شود و امیدواریم که در سال آینده به آثار به صورت تخصصی تری پاسخ داده شود تا شاهد آثار باکیفیت تری باشیم.

سعید حدادیان مداح اهل بیت علیهما السلام هم پیش از تجلیل از محمدرضا طاهری با اشاره به اینکه امروز روضه محضر رهبر انقلاب در سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بودم، گفت: حضرت آقا خبردار شدند که بناست از حاج محمدرضا طاهری، برنامه تجلیل داشته باشیم که ایشان عبای خود را برای هدیه به حاج محمد ارسال کردند.

این مداح اهل بیت علیهما السلام اضافه کرد: حاج محمد از شش سالگی رسماً می‌خواند و بیش از پنج دهه نوحه‌خوانی کرده است که جاداشت از او مجزا تجلیل شود نه اینکه در حاشیه یک برنامه باشد.

وی با بیان اینکه حاج محمد طاهری با هرکس صیغه شهادت خواند شهید شد، گفت: بعد از اینکه با من صیغه شهادت خواند، باب شهادت بسته شد.

حدادیان در ادامه دلنوشته‌ای برای حاج محمدرضا طاهری خواند با این مطلع که کار تجلیل از تو برادرم کار ما نیست، کار رفیقان شهیدت است.

همچنین در این مراسم از محمدرضا طاهری به عنوان پرچم‌دار نغمه‌پردازی نوین به جهت سه دهه نغمه‌پردازی و خلق نوا‌های نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات عزاداری و موالید اهل بیت (ع) تجلیل شد.

محمدرضا طاهری پس از تجلیل از خود در سخنانی از رهبر انقلاب به دلیل هدیه‌ی ایشان تشکر کرد و گفت: من واقعا خاکسار همه عزیزان هستم که این کمترین را قابل دانستند. ما هیچم و هر آنچه است الطاف ارباب ما حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.

طاهری ادامه داد: امروز که روز امام زمان (عج) است ممنونِ حضرت صاحب الامر هستم که در کنار نوکران امام حسین علیه السلام نفس کشیدم، این بهترین هدیه بود و هدیه بسیار مطهر برای من عبای رهبر نازنین است که برای من بسیار ارزشمند است. انشالله قابل باشم. من روضه‌ی خرابه‌ی شام را خیلی دوست دارم و انشالله که این عبا هدیه‌ای از طرف حضرت رقیه (س) باشد.

برگزیدگان نخستین کنگره ملی نوحه به شرح زیر است:

بخش نوحه سرایان برگزیده

سعید پاشازاده از تهران

جواد فلاح از تهران

حمید رمی از دزفول

مسعود الفیصلی از آبادان

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان

محسن رضوانی از تهران

یوسف رحیمی از قم

مصطفی مداح از شهریار

برگزیدگان بخش پایان نامه، پژوهش و مقالات

بشری صاحبی از تهران

رضا خورشیدی فر از قم

سیده فرشته حسینی از تهران

برگزیدگان بخش محور‌ها

امین سمیعی از تهران

سید محمدرضا حسینی از تهران

مجتبی تاجیک از ورامین

میلاد حسنی از تهران

سید محمد حسین آل مجتبی از قم

عباس قانعی از تهران

خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس

بخش عربی و آذری

عماد الکثیری از شوش دانیال

نوری جابری زاده ازخرمشهر

حسن فرحانی از خرمشهر

قیس فرحانی از خرمشهر

محمد نعمت دوست از مراغه

فاطمه عبودی اصل از حمیدیه

برگزیدگان دبیرخانه کنگره

محمدمهدی سیار

جعفر رسول زاده متخلص به آشفته

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.