حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2673×
نسبت به آنچه از جامعه قرآني انتظار مي‌رود، عقب هستيم
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۷:۵۲
شناسه : 15780
بازدید 113
6
رئیس سازمان تبلیغات در محفل نورانی انس با قرآن قوه قضاییه: رئيس سازمان تبليغات اسلامي در محفل انس با قرآن كريم در قوه قضاييه با بیان اینکه قرآن، کتاب زندگی، حکومت‌داری و کتاب تمدن‌سازی است و با تلاوت زیبا بیش‌تر به جان و دل می‌نشیند گفت: ما نسبت به آنچه که از جامعه دینی و قرآنی انتظار می‌رود، خیلی عقب هستیم.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محفل انس با قرآن کریم به کوشش سازمان دارالقرآن الکریم و قوه قضاییه با حضور حجج اسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از استادان، پیشکسوتان و فعالان و مدیران امور قرآنی کشور، شب چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ در ساختمان حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئيس سازمان تبليغات اسلامي در این نشست قرآنی با بیان اینکه قرآن، کتاب زندگی، حیات طیبه، حکمرانی و حکومت‌داری و کتاب تمدن‌سازی است و با تلاوت زیبا بیش‌تر به جان و دل می‌نشیند گفت: ما نسبت به آنچه که از جامعه دینی و قرآنی انتظار می‌رود، خیلی عقب هستیم. اگر مجال انس واقعی با قرآن پیدا شود و برای جامعه راه‌هایی در این خصوص تدارک ببینیم -مانند همین محفل و زحماتی که اساتید در طول این سال‌ها، مسجد به مسجد و محفل به محفل کشیده‌اند تا جامعه چند جرعه بیشتر از حقایق و معارف قرآنی بهره ببرد- بازهم راهی طولانی را در پیش داریم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئيس قوه قضائيه نیز در بخشی از این محفل قرآني گفت: اگر امروز در حکمرانی و زندگی فردی، اجتماعی و مدیریت‌های خود، ضعف‌هایی داریم و برخی ناهنجاری‌ها را می‌بینیم، به دلیل کم‌توجهی به آموزه‌های قرآنی و دینی است. این اتفاق از آنجا ناشی می‌شود که قرآن را به طور کامل سرمشق قرار نداده‌ایم. اگر طالب سعادت توأمان دنیا و آخرت هستیم و می‌خواهیم ملتی قوی باشیم، بر آسیب‌های اجتماعی غلبه کنیم، در برابر شیطان‌صفتان استقامت و هوشیاری و تدبیر داشته باشیم، تحت‌تاثیر القائات آن‌ها قرار نگیریم و در جنگ ترکیبی دشمن شکست نخوریم، باید عامل به دستورات قرآنی و توصیه‌های امامین انقلاب باشیم. علی‌رغم اقدامات صورت گرفته و پیشرفت‌هایمان در زمینه گسترش فرهنگ و تربیت قرآنی، همچنان در این زمینه نیازمند کار و تلاش بیش‌تر هستیم؛ امروز وقتی پرونده‌های قضایی به ویژه پرونده‌های کیفری را بررسی کنیم درمی‌یابیم که ریشه‌ی بسیاری از این پرونده‌ها و جرائم به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد.

رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به اینکه انس با قرآن در فکر و زیست و جسم و روح انسان‌ها و حتی افراد خطاکار و مجرم تحولات قابل توجهی ایجاد می‌کند گفت:وقتی فرهنگ و تربیت قرآنی در جامعه فراگیر شود، پیامد‌های این امر در رفتار افراد جامعه و تقابلشان با شیطان‌صفتان، آشکار می‌شود و نور قرآن و مسیر هدایت الهی بر همه زوایای زندگی ما می‌تابد.

ما محب خدا آفریده شده‌ایم، باید محبوب خدا شویم

حجت‌الاسلام خسروپناه نیز در این محفل قرآنی با اشاره به آیه ۳۱ سوره مبارکه آل عمران «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و تعبیر آن به آیه‌ محبت گفت: اگر بخواهیم سلوک معنوی پیش بگیریم، بهترین مرجع و منبع قرآن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سیر و سلوک اهل عرفان با قرآن بوده است و تک‌تک منازل عرفانی را می‌توان از قرآن دریافت کرد، اما بیشتر منازل عرفانی محبت است. اهل معرفت و عرفان دو مقام برای محبت ذکر کرده‌اند. یکی مقام «محب بودن» و دوم مقام «محبوب بودن» است. فهمی که ما از آیه شریفه ۳۱ آل عمران داریم این است که خداوند سبحان به همه ما انسان‌ها فطرتا مقام محب بودن را داده. برای رسیدن به این مقام نیاز به تلاش نیست که ما محب خدا بشویم، این یک امر فطری است که در ما نهادینه شده. فلسفه بعثت انبیاء و نزول قرآن این است که ما محبوب خدا بشویم. محبوب خدا بودن هم یک راه بیشتر ندارد و آن هم تبعیت از پیامبر اکرم (ص) است.

وی افزود: راه حد وسط محب بودن تا محبوب خدا بودن هم «فاتبعونی» است، این اتباع و پیروی معانی مختلفی دارد. اما این سیر تبعیت و اطلاعات تا جایی باید باشد که ما در دایره ولایت نبی قرار بگیریم. زمانی که ما از دستور پیامبر اکرم (ص) اطاعت می‌کنیم و زمانی که در ساحت ولایت نبوی قرار می‌گیریم در حقیقت پیوندی بین ما مردم با پیامبر (ص) که، ولی خداست، به صورت یک پیوند ناگسستنی شکل می‌گیرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان گفت: اگر پیوند ما با پیغمبر پیوندی ناگسستنی شد، همان تحقق در ساحت ولایت شکل می‌گیرد و در این صورت انسان مقام محبوب خدا شدن را پیدا می‌کند. پیدا کردن و رسیدن به مقام محبوب الهی در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نیز از بهترین فرصت‌ها است. خداوند به همه ما این مقام محبوب بودن را عنایت کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.