حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2672×
«شمع» صدهزارتایی شد
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
شناسه : 22390
بازدید 28
3
امور مبلغین | استقبال گسترده از سامانه پاسخگویی به نیاز‌های تبلیغی کشور حجت‌الاسلام مصطفی طالبی، مسئول سامانه «شمع» وابسته به امور کل مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی از صدهزار تایی شدن این سامانه خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی طالبی گفت: «شمع» یک سامانه برخط تعاملی برای ساماندهی جریان تبلیغ است که خدمات مبلغان و همچنین خدمات‌دهی به میزبانان و خواهندگان تبلیغ را در سراسر کشور تسهیل کرده است.

او افزود: این ادعا را داریم که این سامانه بزرگترین اطلس تبلیغی کشور است و توانسته خدمات مختلف تبلیغی را به مبلغان سراسر کشورارائه دهد و بستر خوبی برای محتوا‌های تبلیغی مبلغان باشد.

طالبی همچنین توضیح داد: مبلغین به‌راحتی می‌توانند نقاطی که ظرفیت تبلیغ دارند را در این سامانه مشاهده کنند و همچنین میزبانان به‌سادگی می‌توانند برای مراسم مذهبی خود روحانی مورد نظر را با توجه به رزومه ارائه شده، انتخاب کنند.

مسئول سامانه شمع درباره دیگر ویژگی‌های این سامانه اضافه کرد: اتفاق خوب دیگری که در شمع بدان توجه شده تجمیع سوابق تبلیغی مبلغان است. تاکنون این امکان نبود که سوابق فعالیت‌های تبلیغی جایی ثبت شود، اما برای اولین بار سامانه شمع این سوابق را تجمیع کرده و در حال حاضر حدود ۸۶ هزار سابقه تبلیغی در سامانه شمع ثبت شده است. به عنوان مثال اگر مبلغی در یک منطقه حدود ۲۰ سال هم فعالیت کرده باشد جایی ثبت نشده است. در نهایت همه این اتفاقات کنار هم نشست و در ماه گذشته سامانه شمع به صد هزار کاربری رسید.

وی افزود: اتفاق خوب دیگری که با سامانه شمع رقم خورد، ورود جامعه المصطفی و مبلغان اتباع به این سامانه بود. طلاب خارجی نیز می‌توانند با کد فیدا در سامانه شمع وارد شوند و از خدمات آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام طالبی همچنین اظهار کرد: بعد از اینکه سامانه شمع خدمات مختلف تبلیغی را برای مبلغین فراهم کرد و در اختیار آن‌ها قرار داد و با دستگاه‌های بزرگ تبلیغی به صورت برخط ارتباط گرفت، استقبال از این سامانه بیشتر شد. این سامانه با اتصال به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، دولت من، سامانه امین دفتر مقام معظم رهبری و سامانه اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که مسئول توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی است یک سامانه یکپارچه برای طلبه‌ها رقم زد که با اقبال خوبی مواجه شد و حالا مبلغان برای ثبت فعالیت‌های خود به این سامانه مراجعه می‌کنند.

مسئول سامانه شمع درباره شرایطی که برای ورود به این سامانه برای مبلغان در نظر گرفته شده است نیز گفت: برای تسهیل ورود، ثبت‌نام و احراز هویت مبلغان ارتباط برخط با ثبت احوال و قوه قضائیه انجام شد و مبلغین بدون اینکه نیاز باشد زمان زیادی برای ثبت نام سپری کنند، بلافاصله در بستر وب به مرکز خدمات حوزه علمیه متصل می‌شوند و اطلاعات به صورت خودکار وارد سامانه شمع می‌شود؛ اگر متقاضی طلبه نباشد، سامانه به هیچ وجه اجازه ثبت نام در بخش مبلغان را نمی‌دهد و به این صورت تمام کاربرانی که در این سامانه حضور دارند طلبه و مبلغ هستند.

وی درباره ثبت گزارش مبلغان ونظارت کارشناسان بر این سامانه هم تاکید کرد: درحال حاضر ماهانه نزدیک به ۴۰ هزار مبلغ، گزارشی از فعالیت‌های خود را دراین سامانه به ثبت می‌رسانند. عدد این گزارش‌ها در دو سال گذشته از مرز ۷۰۰ هزار عبور کرده است. برای بررسی و صحت‌سنجی گزارشات از ظرفیت کارشناس استانی و شهرستانی استفاده می‌شود. ۴۳۰ کارشناس سازمان تبلیغات اسلامی به سامانه دسترسی دارند و متناسب با زیست بوم تبلیغی منطقهٔ خودشان فعالیت‌های مبلغان را رصد، نظارت و ارزیابی می‌کنند.

حجت‌الاسلام طالبی درباره نسبت جمعیت مبلغان به مبلغات و تشریح آمار این سامانه افزود: از این ۱۰۰ هزار کاربر ۲۳ هزار نفر مبلغ خانم هستند و ۷۷ هزار نفر دیگر آقا هستند. عموم طلبه‌ها از خدمات عمومی استفاده می‌کنند، اما آن دسته از طلاب که به طور تخصصی فعالیت می‌کنند و مبلغ میدانی باشند از خدمات ویژه بهره خواهندبرد.

وی درباره خدماتی که این سامانه ارائه می‌دهد گفت: شمع، اطلس تبلیغی کشور را به مبلغان نشان می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از تجربه مبلغان قبلی که در آنجا حضور داشتند، استفاده کرده و به‌طور دقیق‌تری آسیب شناسی کنند تا تبلیغ‌شان متناسب با نیاز منطقه باشد. همچنین محتوا‌های مناسبتی در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد و نزدیک به ۷۰ جلد محتوای تبلیغی آماده در این سامانه وجود دارد. گواهی تبلیغی و همچنین بیمه تبلیغی را نیز برای مبلغان فعال کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام طالبی درباره چگونگی ارزیابی مبلغان و ثبت درخواست‌های میزبانان توضیح داد: در نسخهٔ جدید سامانه شمع زیرساختی طراحی شده که هم مبلغان می‌توانند میزبانان را ارزیابی کنند و هم میزبان‌ها مبلغین را. برهمین اساس مبلغین دسته بندی و سطح‌بندی می‌شوند. البته هم‌اکنون این امکان فراهم است که میزبانان در سراسر کشور نیاز خود نسبت به درخواست روحانی مورد نیازشان را ثبت کرده و بعد از بررسی اپراتور‌ها این درخواست به مبلغین سراسر کشور نمایش داده می‌شود تا هر مبلغی توانست این درخواست را بپذیرد.

مسئول سامانه شمع درباره ظرفیت تبلیغی در سراسر کشور هم یادآور شد: نیاز تبلیغی در کشور بسیار زیاد است و این صدهزار مبلغ هم پاسخگوی نیاز فعلی نیستند؛ در بعضی از شهر‌ها نسبت مبلغ به جمعیت بسیارکم است و اگر مبلغین حاضر شبانه روزی هم فعال باشند، نمی‌توانند پاسخگوی نیاز موجود باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.