حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2672×
زنان باید جایگاه رهبری خودشان را پیدا کنند
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
شناسه : 7587
بازدید 128
4
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی: مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز هم اگر قرار است لکوموتیو انقلاب با سرعت خودش پیش برود زنان باید جایگاه رهبری خودشان را پیدا کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی؛ عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست توجیهی تبیین گفتمان سازی تبلیغ و طرح‌های اداره کل امور بانوان که با حضور مسئولین ادارات تبلیغات اسلامی و مبلغات و بانوان تأثیرگذار استان در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) و سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به معرفی جامع حضرت زهرا نیاز دارد درحالی‌که ما بیش از معرفی سیره فاطمی به فاطمیه می‌پردازیم و ما فاطمیه را پیش از اینکه به روضه درودیوار بپردازیم باید سراغ روضه سیره حضرت فاطمه برویم.

وی افزود: آنچه در ذهن ما شکل بسته از حضرت زهرا شاید یک خانم یک باشد که سکان خانواده را به دست گرفته و انتخاب کرده که در خانه باشد اما سطوح اجتماعی آن زمان و بخش‌های تاریخی یک واقعیت دیگری را نشان می‌دهد و یکی از آن‌ها این است که ایشان فدک را مدیریت می‌کرده که یک بنگاه بزرگ اقتصادی بوده و حضرت غیرازاینکه در دوران کودکی در شعب ابوطالب بودند که یک واقعه اجتماعی بود و در دوران نوجوانی هم در حوادث اول اسلام در خط مقدم بودند. ایشان در جنگ خندق در کنار کوه برای مسلمانان نان می‌پختند و در جنگ احد از اولین کسانی بودند که بر پیکر شهدا حاضر شدند و زخم پیامبر را التیام دادند و وقایع مهم تاریخی نشان می‌دهد که آن حضرت در وقایع اجتماعی نقش بسزایی داشتند یکی از آن‌ها این بوده که کاروانی از بانوان مدینه شکل دادند و به‌صورت مستمر در روزهای دوشنبه به مزار شهدای احد می‌رفتند و ایشان عهده‌دار این حرکت فرهنگی بودند و در زمان خود با جنس زنانه خود یک رهبر اجتماعی تمام‌عیار بودند.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه از نگاه شکل‌دهندگان انقلاب، زنان رهبران این انقلاب‌اند و اگر زنان نبودند این انقلاب یا پیروز نمی‌شد و یا با مشکلات جدی برخورد می‌کرد گفت: امروز هم اگر قرار است لکوموتیو انقلاب با سرعت خودش پیش برود زنان باید جایگاه رهبری خودشان را پیدا کنند رهبری از جنس زنانه که ترسیم دقیق جایگاه حضرت زهرا و حضرت زینب در جامعه به ترسیم جایگاه رهبری زنان کمک جدی خواهد کرد.

سعیدی نژاد با تأکید بر اینکه امروز انقلاب اسلامی در مسیر شکل دادن پیشرفت اسلامی ایرانی است، افزود: به گفته حضرت آقا اگر بخواهیم تمام آمال و مقاصد مردم را در یک مفهوم خلاصه کنیم آن مفهوم پیشرفت اسلامی ایرانی است و ما به یک الگوی حرکت نیاز داریم و آن الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است.

وی گفت: ما یکی از مشکلاتمان در این چهل‌ساله داشتیم نداشتن الگوی سازگار برای حل مسائل نداریم مثلاً خواستیم مشکل آب را حل کنیم مسئله جنگل‌ها ایجاد شد. ما مسائل متعدد داریم و در برخی بررسی‌ها شاید الآن حدود ۴۰۰ مسائل جزئی داریم و وقتی کارشناسان گلوگاه‌های را بررسی می‌کنند، می‌رسند به ۲۰ یا ۳۰ مسئله مادر و کلیدی و امروز باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم و جامعه انقلابی باید انتخاب کند که مسائل اصلی و فرعی ما کدام است و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدفش رسیدن به یک الگوی حرکت است و ما در راستای این فرمایشات آقا در راستای نهضت مردمی در مسئله بانوان که قرار است اتفاق مهمی در این حوزه بیافتد هم یک نهضت شکل دادیم به نام نهضت پیشرفت بانوان.

سعیدی نژاد بابیان اینکه احتیاج به کار نهضتی و مردمی داریم چون انقلاب اسلامی آمده برای خواسته مردم تا لیقوم الناس بالقسط اتفاق بیفتد و حکومت توسط مردم برای مردم در زمین اتفاق بیافتد، گفت: نقش مردم در ایجاد تصمیم‌های مهم جدی است و ما باید جای مسئولیت‌پذیری مردم را بازکنیم الآن شاید ما برای حضور مردم به‌جز انتخابات و راهپیمایی‌ها زمینه حضور مردم را کمتر فراهم کرده‌ایم. زمینه تحقق حضور مردم در انقلاب اسلامی چیست؟

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خود حضرت آقا برای شکل دادن پیشرفت اسلامی ایرانی که بعد از بیانیه گام دوم، چند ماه بعد مسیر اجرایی شدن بیانیه را در سخنرانی ۳ خرداد ۹۸ در جمع دانشجویان با مطرح کردن نظریه شکل‌گیری جریان حلقه‌های میانی بیان کردند و اینکه جریان حلقه‌های میانی کمک کند برای محقق شدن دولت اسلامی و در فرایندی که حضرت آقا می‌فرمایند ما دولت اسلامی داشتیم نظام اسلامی و دولت اسلامی و تمدن اسلامی باید نقش مردم در آن پررنگ باشد و دستگاه‌ها در آن نقش تسهیلگری و پشتیبانی داشته باشند و قرار است امور به‌صورت مردمی پیگیری شود و با شکل‌گیری جریان حلقه‌های میانی پای مردم برای شکل‌گیری این‌ها باز شود و به دست مردم شکل بگیرند و این با فرضیه مطروحه توسط حضرت آقا به نام شکل‌گیری حلقه‌های میانی و واسپاری امور به مردم برای حل مسائل محقق می‌شود.

وی افزود: حضرت آقا در بیانات خود به یک حلقه مفقوده و یک عنصر ناموجود درصحنه اشاره می‌کنند باید شکل بگیرد و می‌فرمایند جریان‌های مردمی و هسته‌های آتش به اختیار متعددی برای حل مسئله وجود دارد ولی منجر به حل مسئله نمی‌شود و ما نیاز به نهادهای مردمی مسئله محور داریم در افق ملی برای حل مسائل شکل بگیرد و ما اگر بخواهیم حرکتی را در امور بانوان شکل دهیم همین شناخت حلقه‌های میانی بانوان است و ما اگر بخواهیم آن را شکل بدهیم چه باید بکنیم و ما الگوی آن را در طرح محتوایی الگوی راهبردی مبتنی بر تبلیغ ارائه دادیم و الگوی حلقه میانی یعنی نهاد مردمی مسئله محور در مسائل ملی که کارش ایجاد هم‌افزایی بین بازیگران مختلف برای حل مسئله است و هرکدام از این بخش‌های این عبارت واقعیت‌های مختلفی دارد.

سعیدی نژاد بابیان اینکه حضرت آقا بارها وبارها فرموده‌اند که مسئله محوری را جدی بگیریم، گفت: ما اکثر برنامه‌هایمان را مناسبتی انجام می‌دهیم و مسئله محور کار نمی‌کنیم و از مجموع چندین اتفاق به یک نتیجه برسیم مثلاً برنامه ما برایان اساس باشد که رشد جمعیت و نرخ باروری الآن ۲/۱ است و در پنج سال دیگر بشود ۲/۵ و مسئله محور برنامه را طراحی کنیم.

وی افزود: شاید مسئله محور هم کارکنیم ولی به مسائل منطقه و محلی می‌پردازیم درحالی‌که عموم مسائل ما ملی است و باید به مسائل ملی بپردازیم و با ظرفیت‌های ملی هم قابل‌حل است باید ظرفیت‌های ملی پای‌کار بیاید تا جریان حل شود و ما امروز چاره‌ای نداریم تا ظرفیت‌های مردمی را تقویت کنیم و با ظرفیت‌های مردمی مسائل را حل کنیم که این هم مبتنی بر نگاه مردم‌سالاری انقلاب است و بازیگران مردمی جدی گرفته شوند و حاکمیت کمک آن‌ها باشد و سازمان تبلیغات اگر اعتبار و رسانه و امکاناتی دارد باید به کمک حلقه‌های میانی بیاید تا مسائل حل شود و وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مثل سازمان تبلیغات، شتاب‌دهی فعالیت حلقه‌های میانی برای حل مسئله توسط مردم باشد و به خدمت حلقه‌های میانی بیاید.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما مبتنی بر این فهم که حضرت آقا چه لوازم و مسیری را برای شکل‌دهی به‌نظام پیشرفت اسلامی ایرانی تعریف کرده‌اند به این رسیدیم که ما با توجه به اهدافمان و اولویت‌هایمان چه حلقه‌های میانی را در اطراف خودمان در حوزه بانوان شکل دهیم و امروز شاید بیش از گذشته و با توجه فرمایشانت حضرت آقا که نشان از شکل‌دهی یک حرکت تدوینی و عمومی در فضای جامعه برای گفتمان سازی پیشرفت است به سراغ مردم برویم.

در نهضت پیشرفت بانوان تربیت کنشگر تبلیغ مدنظر است نه صرفاً توسعه مخاطب

سعیدی نژاد بابیان اینکه امروز سخن از مردمی کردن تبلیغ است، گفت: این بدان معنی است که قناعت به منبر و خطابه نکنیم و در فرصت‌های مختلف خودمان به سراغ مردم برویم و اما ما در نهضت پیشرفت بانوان، کنشگر تبلیغ را توسعه می‌دهیم نه صرفاً مخاطب و مردم در این دایره تبلیغ مشارکت کنند و فرمایش مهم حضرت آقا مبتنی بر شکل‌گیری جریان تواصی و حضور مردم در تواصی نشان از همین حرکت دارد و لزوم حضور مردم در شکل‌گیری تواصی به‌حق و صبر باید وارد بشود و اینکه جریان تواصی به‌حق و صبر شکل نگیرد قطعاً جامعه دچار خسران خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه را که مادر نهضت تبلیغ می‌خواهیم شکل دهیم عملیات محوری‌اش حرف آورد است و هدف ما در حرف آورد توسعه مخاطب است چون مخاطب را مخاطب نمی‌بینیم بلکه کنشگر می‌بینیم چون سازمان تبلیغات مخاطبش فقط آن قشر مذهبی نباشد و تعداد بیشتری از مردم با ما همراه باشند و کنشگر باشند و کنش خلق کنند و محصول برای ما بفرستند و در حرف آورد یک جرأت به بانوان می‌دهیم که حرف بزنند و اصراری بر اینکه چه بگویند نیست و در مرحله اول نباید بر کیفیت تأکید نکنند و زبان بازکردن تدریجی مدنظر است و در مراحل بعد توانمندش می‌کنیم و الآن حرف آورد در مرحله ابتدایی و جذب است و به نقطه اوج خود نرسیده و مراحلی را برای آن در نظر داریم برای اینکه اتفاق فرهنگی دیده بشود و یک طراحی فرهنگی دقیق برای آن در نظر گرفته‌شده است.

به سمت مهندسی کار فرهنگی برویم

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: متأسفانه در اکثر موارد طراحی فرهنگی مناسب را نداریم و فضای کاره‌ای فرهنگی به‌صورت ذوقی و دلی است کار کارشناسی نیست و دانش مهندسی فرهنگی و مهندسی طراحانه و کارکارشناسی، کار مهندسی فرهنگی را نداریم ولی امروز باید به سمتش برویم.

سعیدی نژاد افزود: یکی از یادداشت‌هایی که در اداره کل امور بانوان ایجادش کرده‌ایم یک فنجان طراحی فرهنگی است که درآمدی بر انجام کار فرهنگی است و اینکه اگر یک کار فرهنگی را بخواهیم انجام دهیم چگونه باید انجامش دهیم، در آن یک زنجیره ارزش را تعریف کرده‌ایم زنجیره ارزش تحقق هدف فرهنگی و اگر بخواهیم یک کار اثرگذار انجام بدهیم تمام لوازم و زویای آن را در آن ببینیم. هم شبکهِ و هم بازیگران آن را و هم زیرساخت شبکه و کنش متقابل و.. ..

وی تصریح کرد: ما محور شانیت بخشی می‌خواهیم که همین نهضت تبلیغ است که در آن عموم بانوان و حتی حداقل مذهبی‌ها باید یک‌بخشی از هویت دینی‌شان را کار تبلیغی‌شان بدانند یعنی بخواهند افراد اثرگذاری در محیط اطراف خود باشند و درهمین فضاهای پیرامون خودش و محیط ارتباطی‌اش در فامیل و محله و مجتمع خودش و.. . فعالیت کنند.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه امروز شکل‌گیری نهضت تبلیغ بانوان و حرکت عمومی بانوان در مسائل تبیین یک نیاز مسلم انقلاب است گفت: زنان درحرکت تبیینی‌شان محیط پیرامون خود را که متضمن حرکت تبلیغی‌شان است راجدی بگیرند و اگر عموم زنان یک‌بخشی از هویت دینی و انقلابی‌اش را در این ببیند که در محیط اطرافش فعال باشد و اگر روی افراد پیرامون خودش نمی‌تواند اثر بگذارد احساس کند کوتاهی کرده است و در تمام فرصت‌های ارتباطی باید استفاده کنند تا افراد را پای فهم درست انقلاب بیاورند در اصل نهضت تبلیغ بانوان می‌خواهد زنان را در محیط پیرامونشان فعال کند و اتفاقاً با ظرفیت‌های زنانه قابل‌جمع است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.