حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2673×
وحدت اقشار مختلف مردم از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۵۵
شناسه : 8290
بازدید 158
12
رئیس تبلیغات اسلامی جاسک: حجت الاسلام صحرانشین گفت: یكی از بزرگترین بركاتی كه بعد از پیروزی انقلاب نصیب ملت ایران شد، وحدت اقشار مختلف مردم بود. وحدتی كه در اوایل انقلاب در میان اقشار مختلف جامعه تحقق یافت،باعث شد تا اوضاع و احوالی رؤیایی در تاریخ بشریت بوجود آید.
ارسال توسط : نویسنده : علمدار طاهری اردلی منبع : سازمان تبلیغات اسلامی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلمای هرمزگان، به منظور تبیین هرچه بیشتر و بهتر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، گفتگویی را با حجت الاسلام محمد صحرانشین رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان جاسک انجام داده ایم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم:

* انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی برای مسلمانان خاصه شیعیان و پیروان مکتب حقه علوی در جهان داشته  و دارد؟

پیروزی انقلاب اسلامی، مرهون رهبری‌های مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) و حضور یکپارچه و ایستادگی مردم و انقلابیون با تبعیت از آموزه‌های پویای مکتب تشیع بوده است و آنچنان قدرت‌های جهانی را در حیرت فرو برد و بر صورت ستمگران سیلی زد كه برخی از آنها هنوز هم نتوانسته‎اند تعادل خود را به دست آورند. به‌همین دلیل از روی سرگردانی و حیرت، گاهی نعره ی مستانه سر داده، تهدید به جنگ می‎كنند و گاهی از روی عجز و ناتوانی تقاضای مذاكره و سازش می‎کنند. باید سال‌ها، و شاید قرنی بگذرد تا بتوان این حادثه عظیم تاریخی را بطورکامل تبیین و بازشناسی كرد.

اما بسیاری از ما مانند ماهیِ درآب كه از اهمیت آب غافل است از وجود چنین نعمت بزرگی غافلیم كه البته باید از آیه شریفه:وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث و از نعمت پروردگار خویش [با مردم] سخن گوی، به بیان عظمت این انقلاب پرداخت تا همگان نسبت به نعمتی كه به آنان عطا شده، از آگاهی لازم برخوردار شوند.

عظمت انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن برای نسل اولی ها کاملا شناخته شده و برای نسل دومی ها کمتر اما باید تلاش کنیم حتی الامکان بخشی از دستاوردها را برای نسل سوم و چهارم انقلاب که نیازمند تصویر صحیح از دوران پیش و پس از انقلاب هستند آشنا کرده و آنان را به درک این حرکت اجتماعی نایل سازیم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی را می‌توانیم بطور کلی در دو حیطه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار دهیم و به زوایای مختلف آن بپردازیم.

دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی از جمله؛تحقق آرمان‌های والای اسلامی، رفع خفقان و اختناق از عموم مردم  به ویژه مسلمانان و به ارمغان آوردن وحدت میان اقشار مختلف جامعه بوده است

یكی ازدستاوردهای نظام اسلامی این بود که ارزش‌های والای اسلامی روز به روز از جایگاه رفیع‌تری در جامعه برخوردار می‎شود،عدالت بیش ازهر زمان دیگری مورد توجه قرار می‎گیرد از وجود تبعیض‌های ناروا كاسته می‎شود، شایسته‌سالاری برامور جامعه ی اسلامی حكم‎فرما و روحیه ایثار و فداکاری ترویج می‌شود.

* از نظر شما مردم و مسئولین برای حفظ این دستاورد چه وظیفه‌ای دارند؟

در سایه ی همین دستاوردها بود که درصحنه دفاع مقدس شاهد جان‎فشانی‌ها وایثارِازخودگذشتگانی بوده‎ایم كه از تمام زندگی مادی خود چشم‎پوشی كردند ، قدم در راهی گذاشتند كه جزسختی و مرارت و محرومیت چیز دیگری به همراه نداشت.

همین افراد علی‎رغم تمام این مشقات،هنگامی كه نعمت‌های بسیارعظیم خداوند را مشاهده می‎كنند كه خداوند متعال به سبب چنین مقاومتی به ملت سرافراز ایران ارزانی داشته است، آرزو می‎كنند كه ای كاش تمام عمر آن‌ها در جبهه‎ها گذشته بود.اینان با پیروی از انبیای الهی سعادت معنوی و اخروی را دنبال می‎كنند و از بهره‎های مادی و رفاه این جهانی می‎گذرند و دراین راه نه تنها اهمیتی به زندگی مادی نمی‎دهند؛ بلكه عاشقانه زندگی دنیوی خود را بعنوان هدیهی كوچكی به پیشگاه خداوند تقدیم می‎دارند.این امر ناشی ازاثر تربیتیِ حركت انبیا درمیان آنان است كه این‌چنین مست شهادت و لذت‌های دنیا برای آن‌ها ارزشی نداشت.

به سبب همین تفكرات و اندیشه‎ها بود كه آنان ره صدساله را در یك شب پیمودند و خود را به درجه‎ای رساندند كه اولیای الهی پس از سال‌ها ریاضت بدان دست ‌یافتند.

*شما از رفع اختناق بعنوان یکی از دستاورهای انقلاب نام بردید،لطفا توضیح بفرمائید.

به‌جز افراد سرسپردهی رژیم سابق،سایر اقشارجامعه در اختناق وفشار به سر می‎بردند و بسیاری از افراد در معرض رفتارهای ظالمانه رژیم قرار داشتند از این جهت، این انقلاب، بركاتی را هم برای مسلمانان كشور و هم برای غیر مسلمانان به ارمغان آورد. زمانی عظمت این مسأله درك خواهد شد كه مراتب ظلم و ستمی كه آن رژیم برای مردم در نظر گرفته بود، مورد ارزیابی قرار گیرد.

مسلمانان در رژیم سابق دچار محدودیت‌های زیادی بودند و قادر به انجام آزادانه بسیاری از تكالیف دینی خود نبودند وحتی از نوشتن و بیان برخی از مسایل دینی محروم بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی، این مانع برداشته شد و به مسلمانان این مرز و بوم این آزادی عطا شد تا بتوانند وظایف دینی خود را آن‌گونه كه اسلام خواهان آن است، انجام دهند.

در اثر اختناق رژیم سابق،عناصری یافت می‎شدند كه اسلام را بصورت تحریف شده ترویج می‎كردند و كسی هم قدرت جلوگیری از آنان را نداشت.كار به‌ آنجا كشیده كه نشریه‎ ای به نام فرقان، با صراحت، حضرت امام خمینی(ره) را مورد اتهام قرار داده، او را یكی از همكاران استعمار معرفی كرد.آنان آیات و احادیث را آن‎گونه كه خود می‎خواستند، ابلاغ می‎كردند وقرآن را طبق خواسته ی خود تفسیر می‎‎كردند در كنار این گروه، گروهك‌های چپ‎گرا و كمونیست دیگری نیز حضور داشتند كه تبلیغات دامنه‎ داری را علیه اسلام دنبال می‎كردند.

برای مردم ایران، درآن دوران، رهی برای سرنگونی آن رژیم جز دعا باقی نمانده بود با استمرارعمر آن رژیم، برخی ناامید گشته و دعاهای خود را غیرقابل استجابت احساس میكردند اما لطف الهی شامل حال مردم شد و درآن زمانی كه دیگر امیدی به سرنگونی رژیم فاسد و ظالم پهلوی وجود نداشت، خداوند به یاری این مردم شتافت و خواسته آنان را محقق ساخت.ستاره‎ای بدرخشید وماه مجلس شد و دودمان پهلوی گم شد.

*شما از ارمغان وحدت میان اقشار جامعه بعنوان دستاورد داخلی نام بردید ،میتوانید توضیح بفرمائید چگونه این امر ممکن شد؟

یكی از بزرگترین بركاتی كه بعد از پیروزی انقلاب نصیب ملت ایران شد،وحدت اقشار مختلف مردم بود. وحدتی كه در اوایل انقلاب در میان اقشار مختلف جامعه تحقق یافت،باعث شد تا اوضاع و احوالی رؤیایی در تاریخ بشریت بوجود آید.

پیش از پیروزی انقلاب،جوانان ساعت‌ها در زمان اعتصابات در سرمای زمستان به صف می‎ایستادند تا ظرف نفتی فراهم آورند و آن را در اختیار همسایگانی قراردهند كه توان ایستادن درآن صف‌ها را نداشتند. درآن زمان حتی رهبر كبیر انقلاب و بزرگ‌ترین شخصیت قرن، تنها به همان میزان جیره‎ بندی كه برای همگان وجود داشت، اكتفا می‎كردند و در همان زمان كه در اثر جنگ، مواد غذایی كشورمان محدود گردید و جیره‎بندی‌هایی در نظر گرفته شد، آن رهبر عظیم‌الشأن ازگوشت یخ ‎زده‎ای استفاده می‎كرد كه فقیرترین افراد جامعه ازآن بهره می‎بردند لذا در جهان كمتر موردی را نظیر این‎گونه موارد می‎توان یافت و این‎گونه حكایت‌ها را باید درافسانه‎ها جستجوجو کرد.این احساس یگانگی و وحدت كه بین اقشار ملت در سایه انقلاب اسلامی به وجود آمد،باید حفظ گردد تا همچنان نظام پابرجا باقی بماند.

*انقلاب اسلامی چه دستاوردهای در عرصه ی بین‌الملل داشت؟

ارمغانی که انقلاب اسلامی به برکت رهبری‌های مدبرانه امام راحل(ره) به همراه آورد،کل جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. دستاوردهای این حرکت بزرگ تاریخی در عرصه ی روابط بین‌الملل را می‌توان متوجه گروه‌های مختلفی دانست که به برخی از آنها اشاره می کنم؛

1- شیعیان؛ شیعه همواره در طول تاریخ، در میان امّت اسلامی و سایر ملل، تحت ستم و فشار بود ه و اتهام‌های زیادی به شیعیان نسبت داده شده بود که دفاع در مقابل این هجمه ی گسترده تبلیغاتی نیز امکان‌پذیر نبود حتی در سال‌های اواخر عمر رژیم پهلوی، به دلیل کمک‌های آن رژیم به رژیم صهیونیستی، شیعیان متهم به حمایت از یهود گردیدند و «برادر خوانده ی یهود» خوانده شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی، شیعیان و پیروان اهل بیت‌(ع) در میان سایر مسلمانان احساس عزّت و سربلندی کردند و همین عزّت است که در رأس دستاوردهای این انقلاب قرار دارد. از این‌رو باید تلاش شود تا این شرف و عزّت، با جان و دل مورد محافظت قرار گیرد.

2- مسلمانان

نهضت اسلامی مردم ایران، نه‌تنها عزّت شیعیان و امید به ظهور منجی عالم بشریت را به همراه داشت؛ بلکه باعث سربلندی و عزّت سایر مسلمانان نیز گردید. تا پیش از انقلاب اسلامی، مسلمانان در کشورهای غربی و محافل مسیحی، از مسلمان بودن خود شرم می‌کردند؛ به خصوص، اگر کسی از آنان ملتزم به احکام شرعی از قبیل نماز، روزه و سایر واجبات بود، به مرتجع بودن متهم می‌گردید. اما با پیروزی انقلاب اسلامی مسلمانان به مسلمان بودن خود افتخار می‌کنند و از آن احساس غرور می‌نمایند.

3- طرفداران ادیان مختلف

انقلاب اسلامی ایران، نه تنها عزّت اسلامی را برای مسلمانان جهان به ارمغان آورد؛ بلکه طرفداران ادیان دیگر را نیز به تکاپو انداخت و آنان را نسبت به دین‌داری خویش مفتخر ساخت؛ به‌طوری که حتى برخی از رؤساى جمهور اروپا و به عنوان نمونه، رییس جمهور اسبق اتریش با صراحت اعتراف کردند که بعد از حركت امام در ایران، آنان نیز به دیندار بودن خود، افتخار می‌کنند. برخی از اسقف‌های بزرگ مسیحی نیز با صراحت اظهار داشتند که حركت امام در ایران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترویج مسیحیت و اصل دین و اعتقاد به خدا بپردازند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.