حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2673×
توجه به آموزه‌های قرآنی مهم‌ترین عامل استواری جامعه انسانی 
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
شناسه : 22949
بازدید 54
1
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر گفت: تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند و زمینه بروز انواع گناهان و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه پدید می‌آورد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، قرآن کریم کتاب هدایت و سعادت بشر بسیاری از ابعاد گوناگون پیچیده بشر را قبل از آن که مکاتب روان شناسی قرن بیستم بخواهند درباره آدمی اظهارنظر کنند، روشن ساخته است.

موضوع راهبردهای قرآن در پیشگیری از انحراف‌های اجتماعی، از مسائلی است که دانستن و عمل به آن، جلوی پیشروی از انحراف‌ها را می‌گیرد، تاثیر گسترده جمع‌گرایی و جامعه بر حیات انسان به روشنی بر این حقیقت دلالت دارد که توفیق در هر گونه حرکت تعالی بخش، مستلزم وجود محیطی مناسب، آرامش و امنیت در عرصه‌های گوناگون حیات اجتماعی است و ناامنی در هر یک از ابعاد آن، موجب بروز انحراف و آسیب در جامعه می‌گردد.

همان طور که در قرآن کریم، درباره آسیب‌ها و پیامدهای آن در اقوام و اجتماعات مختلف بیان شده است، در آموزه‌های آن راهکارهای پیشگیری و درمان آسیب‌ها نیز به طور کلی بیان شده است.

تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند و زمینه بروز انواع گناهان و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه پدید می‌آورد.

در قرآن کریم پیرامون آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای پیشگیری و درمان آن آیات متعددی مطرح شده است که با پیروی و به‌کار بستن و اطاعت از این آیات می توان یک جامعه انسانی را به سعادت و کمال رهنمون شد و تخلف و سرپیچی از این دستورات باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری در اجتماعات بشری می‌شود و آن اجتماع را به فساد و تباهی سوق خواهد داد.

در این راستا تبیین و پیاده‌سازی قوانین طبق این آیات می‌تواند یک جامعه انسانی را در برابر مشکلات و آسیب‌ها استوار سازد و با اجرای دستورات الهی منطبق با موازین قرآنی می‌تواند حصاری امن در حوزه‌های مختلف و لایه‌های اجتماعی ایجاد نمود که این مسئله باعث ترقی و پیشرفت آن جامعه در زمینه‌های کارهای معرفتی و اخلاقی و معنوی خواهد شد.

از نگاه قرآن و روایات، مهم‌ترین چیزی که جامعه انسانی را استوار می‌سازد توجه به مسایل بر اساس قوانین شرع اسلام است. دین مبین اسلام به پیشگیری بیش از درمان و اصلاح اهتمام دارد. پس قرآن به عنوان مهم‌ترین منبع اصلی دین اسلام سازوکارهای معرفتی و اخلاقی را به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بیان می‌کند.

زنان با تربیت جامعه قرآنی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در جامعه پر از آشوب امروز، زنان وظیفه سنگینی را بر عهده دارند لذا فصل قرآن فرا رسیده و زن موفق، زنی است که با قرآن مأنوس شود تا بتواند جامعه را هدایت کند، اگر زن موفق شود خانواده خود را قرآنی کند می‌تواند جامعه را قرآنی کند و مفاسد و آسیب‌های اجتماعی به شدت کاهش می‌یابد.

وی افزود: کمال زن به مادر بودن است، بدین معنی که اگر یک زن می‌خواهد الگو و موفق باشد باید به کمال برسد و کمال وی به مادری است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر بیان کرد: دین مبین اسلام، کمال زن را به مادر شدن می‌داند، وظیفه اصلی زن هم مادری و تربیت فرزندان صالح است، خداوند در آیه ۱۷ سوره اسراء تأکید کرده است: «فرزندان حق ندارند به پدر و مادر، حتی اف بگوید چه برسد به پرخاشگری». اما برخی از آیات قرآن، بر حفظ حرمت جایگاه مادر تأکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه ۱۵ سوره احقاف می‌فرماید «ما انسان را توصیه کرده‌ایم که به پدر و مادر خود، نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی وضع‌حمل می‌نماید، شیر می‌دهد و …» لذا مادر نمونه کسی است که به کمال برسد.

وی تصریح کرد: رسالت دیگر زنان موفق، مدیریت عاطفی خانواده و رسیدگی به فرزندان است، لذا بانوان قبل از انتخاب شغل، باید دقت کنند شغلی را انتخاب کنند که به انجام وظیفه اصلی‌اش کمک کند، جایگاه مادر نمونه آنقدر بالاست که ابوعلی سینا چنین بیان کرده که زن با یک دست گهواره تکان می‌دهد و با دست دیگر، عالمی را متحول می‌کند. این سخن وی، بیانگر آن است که نوع تربیت مادر اثر دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر گفت: حاج قاسم نمونه تربیت یک زن موفق است، مادر ناموفق هم زنی است که فردی همچون نتانیاهو را تربیت می‌کند، لذا زنان موفق دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند، و یک زن می‌تواند ده‌ها، صدها و هزاران حاج قاسم تربیت کند و تحویل این جامعه دهد.

غلامی تأکید کرد: یک زن موفق در اولین مرحله زندگی، مسئول تربیت دینی فرزند بر عهده دارد، یک مادر موفق، در تربیت فرزندان خود کوتاهی نمی‌کند و برای تحقق این امر مهم هزینه می‌کند، چنین فرزندی هم به درد مادر می‌خورد و هم برای جامعه اثرگذار است.

وی گفت: دغدغه مادران موفق، علاوه بر تأمین معیشت فرزندان، تربیت صحیح و نحوه رفتار فرزندان در جامعه است، زنان موفق، به‌روز، عالمه و همچنین وقت‌شناس هستند و می‌داند چگونه تصمیم بگیرد و ولی خود را با نحوه برخورد، تربیت صحیح، نوع رفتار را همراهی کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.