حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2684×
گفتمان دینی با موضوع«جایگاه مادری» در بندرجاسک
۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۸:۰۳
شناسه : 6941
بازدید 208
4
در بندرجاسک برگزار شد: به همت اداره تبلیغات اسلامی و در دهه اول فاطمیه (س)،گفتمان دینی با موضوع«جایگاه مادری» توسط استاد حجت الاسلام جعفر پور در  بندرجاسک،برگزار شد
ارسال توسط : نویسنده : علمدار طاهری اردلی منبع : سازمان تبلیغات اسلامی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان،بمناسبت ایام فاطمیه و شهادت بی بی دو عالم ،حضرت فاطمه زهرا(س) ،یکشنبه 28 آذرماه جاری،یک جلسه گفتمان تخصصی با موضوع شناخت جایگاه مادر و نقش آن در تربیت فرزندان و جامعه توسط حجت الاسلام جعفرپور از اساتید متخصص گفتمانی اعزامی از قم در گلزار شهدای بندر جاسک برگزار  شد.

در این گفتمان،حجت الاسلام جعفر پور ضمن بررسی دیدگاه ادیان الهی نسبت به مقام ارزشمندمادر ،گفت:اسلام بیش از دیگر مکاتب به مقام مادر توجه داشته و به مادر عظمت بخشیده است و حقوقی را که اسلام برای مادران مشخص کرده، بسیار فراتر از حقوقی است که برای دیگران حتی پدر قایل شده است، چرا که مادر، مربی انسان و در حقیقت پرورش دهنده جامعه است و اوست که می تواند فرد و جامعه را به سعادت و یا به شقاوت و بدبختی بکشاند.

حجت الاسلام جعفر پور سپس به این حدیت پیامبر اکرم(ص) که در تبیین مقام مادر فرمودند؛ بهشت زیر پاهای مادران است، اشاره و تصریح کرد: این حدیث حاکی از اینست که بدون رضایت مادر نمی توان به بهشت  وارد و به نعمت های آن دست یافت، اگر کسی بخواهد به درجات عالیه جنّت و رضوان نایل گردد، باید به مادر احترام بگذارد و به او خدمت کند.

وی افزود: خداوند در قبال صبر و بردباری مادر، اجر و مزد بی پایانی به او عنایت می کند،تحمل رنج و زحمت دوره بارداری و کودکی و تأمین نیازهای جسمی و روحی فرزند و قرآن کریم می فرماید: «حملته امّه کرها و وضعته کرها و حمله و فصاله ثلایون شهرا»مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد و مدت حمل و از شیر باز گرفتنش سی روز است  پس این همه سختی و مشقت در نظر خداوند نادیده گرفته نمی شود و قطعا” پاداش زیادتری را نیز مستحق او میداند.

حجت الاسلام جعفرپور در ادامه گفت: کلمه مادر در قرآن کریم به اشکال مختلف جمع و مفرد،مانند: ام ،والدتی، اُمّ موسی والدات و امّهات آمده است. هم چنین پدر ومادر به تثنیه نیز ذکر شده ،مانند:والدین وابوین که اگر به دقت نگاه کنیم،می بینیم خداوند در هرآیه با عظمت و بزرگی از «مادر» یاد و به نوعی از مقام او تمجید میکند.

وی افزود: وحی و الهام مستقیم خداوند به مادر موسی(ع) و اظهار ارادت و نیکویی حضرت عیسی(ع) به مادرشان نشان از ارزش و عظمت او دارد.

جعفر پور در پایان با بیان اینکه خداوند در آیات مربوط به احسان پدر و مادر، پس از امر به به نیکی کردن نسبت به پدر و مادر ،بدون ذکر زحمات پدر، مشکلات و ناراحتی های مادر را بیان می کند، تصریح کرد: گویی«مادر» عامل اصلی در لزوم نیکی به والدین بوده و کارش آن قدر ارزشمند است که احسان به پدر را نیز بر فرزند واجب می سازد. اگر نبود صبر و پایداری مادر در برابر سختی های دوران بارداری و پذیرش ناگواری های طاقت فرسای دوره شیر دهی و تربیت فرزند، شاید به این قطع و حتم به احسان والدین به صورت مطلق حکم نمیشد. تا آنجا که مسئله نیکی به پدر و مادر در قرآن کریم هم طراز با عبادت خدای متعال به حساب آمده است.

استاد جعفرپور در پایان با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) از ایشان بعنوان الگوی نمونه و بی بدیل برای زنان و مردان یاد کرد و افزود: این بانوی بزرگ نه تنها الگوی زنان که الگوی مردان نیز هست  چرا که معلم انسان های بزرگی چون بلال،سلمان،ابوذرو… بود و در عمل و رفتار،اموزه های اسلامی را به آنان می آموخت و مورد احترام همگان بود نه از آن جهت که دختر رسول خدا(ص) بود بلکه بیشتر بخاطر این که خود نمونه یک انسان کامل بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.