حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2676×
میزبان جادوی رقص قلم با چاشنی هنر ایرانی
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۰۱
شناسه : 6723
بازدید 234
4
گالری عالی حوزه هنری؛ اگر چشمان خسته تهرانی‌ها مشتاق پالایش بصری است بهترین جای آن حضور در گالری عالی حوزه هنری، نمایشگاهی مملو از هنرنمایی و جادوی قلم است.
ارسال توسط :
پ
پ

«گالری عالی» حوزه هنری تهران، امروز شانزدهم آذرماه ۱۴۰۰ مصادف با روز دانشجو، میزبان نمایشگاهی تحت عنوان «همین دست‌افشانی حروف» شامل نمایشگاه گروهی خط نگاره‌های دانشجویان سوره و هنرجویان روح‌الله دلخانی از اساتید به نام این رشته هنری بود. نمایشگاهی که چشمان هر بیننده‌ای را به هنرنمایی و رقص قلم، چنان مست می‌کند که کمترین واکنش به این‌همه عشق و هنر؛ سر تعظیم فرود آوردن است. این هنرجویان با کمترین امکانات اما با بیشترین استعداد و تمرین و با جادوی قلم و به شیوه دست‌افشانی خود به‌گونه‌ای جان کلام را بر روی کاغذ به هنر ایرانی مبدل می‌کنند که حاصل آن، تابلوهای چشم‌نواز و پررمزو رازی می‌شود که تنها مختص هنرمند ایرانی ست و بس.

«نمایشگاه همین دست‌افشانی حروف» که از امروز تا ۲۴ آذر در گالری عالی حوزه هنری تهران برپا است. بی‌شک، منتظر نگاه پرمهر علاقه‌مندان به هنر خط نگاره است و چه خوب که علاقه‌مندان و دانشجویان قدر این هنر را به‌درستی درک کردند و از همان دقایق افتتاح نمایشگاه با حضور حداکثری خود همگان را مبهوت کردند. حضور بالغ‌بر چند صد نفر در این نمایشگاه یادآور روزهای به‌دوراز کرونا را برای ما تداعی کرد و هرچند که همه ماسک زده بودند اما کرونا نیز خجل زده از این‌همه استقبال شد!

«دکتر کاظم نظری» رئیس دانشکده هنر سوره که از زمره اساتید برجسته و کوشا در این دانشگاه است و حق زیادی در برگزاری این نمایشگاه داشته است می‌گوید: «سعی کردیم به مناسبت روز دانشجو، این نمایشگاه را که حاصل همت استاد روح‌الله دلخانی، استاد برجسته گرافیک و خط دانشگاه سوره و جمعی از دانشجویان این دانشگاه هست را برگزار کنیم. ضمن اینکه هدف ما از برپایی این نمایشگاه، ایجاد پل ارتباطی بین جامعه دانشگاهی باعلاقه مندان و اساتید حوزه خطا نگاره‌ها بوده است و امیدواریم شاهد آثار دیگری از دانشجویان سوره در رشته‌های دیگر هم باشیم».

این استاد دانشگاه سوره می‌افزاید: «بی‌شک، خوشنویسی جزو فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که همواره ایرانیان با آن شناخته می‌شوند و گروه گرافیک دانشکده هنر سوره نیز در پی توسعه این رشته هنری است و امیدواریم این نمایشگاه، اتفاقات خوبی را رقم بزند تا هنر خوشنویسی به‌عنوان یک مکتب ایرانی – اسلامی در جامعه ترویج داده شود.»

رئیس دانشکده هنر سوره ادامه می‌دهد: «متأسفانه به نظر می‌رسد که در سالهای اخیر، بحث خوشنویسی در جامعه خیلی جدی گرفته نشده است و اگر ما نگاهی به ادوار تاریخی به‌ویژه دوران قاجار داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که اکثر کسانی که در آن دوره زندگی می‌کردند از دستخط‌های خوبی برخوردار بودند اما امروزه، این هنر قدری نادیده گرفته‌شده و لازم است که نهادهای دانشگاهی و تخصصی در این حوزه فعال‌تر باشند و برگزاری این نمایشگاه نیز در راستای توجه دانشکده هنر سوره به این رشته هنری بوده است».

«روح‌الله دلخانی» استاد برجسته گرافیک دانشکده هنر سوره که به همت او و جمعی از دانشجویان وی این نمایشگاه برپاشده است، استقبال از این نمایشگاه را غیرمنتظره عنوان می‌کند و از حوزه هنری، دانشگاه سوره، انجمن خوشنویسان بهارستان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و هولدینگ بانک پاسارگاد در برپایی این نمایشگاه تشکر می‌کند.

وی از حضور ۶۵ هنرمند و دانشجو رشته گرافیک سوره در برپایی این نمایشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: «۱۰۸ تابلو از آثار جدید این دانشجویان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است که به لحاظ کیفیت، نمره بسیار بالایی دارند ضمن این‌که این تابلوها برای اولین بار در معرض دید علاقه مندان قرارگرفته است.»

استاد دلخانی که خودش نیز یک اثر در این نمایشگاه دارد، هدف این نمایشگاه را تشویق و ترغیب دانشجویان رشته گرافیک و گرامیداشت روز دانشجو عنوان می‌کند.

وی که سالها کرسی استادی رشته گرافیک دانشکده هنر سوره را بر عهده داشته است، دانشجویان این رشته را فوق‌العاده بااستعداد می‌داند و حمایت، هدایت و تشویق را لازمه رشد این هنرجویان می‌داند.

این هنرمند صاحب‌نام کشورمان، دانشگاه سوره را به لحاظ هنری جزو دانشگاه‌های برتر کشور ذکر می‌کند و دلیل آن را همت مسئولین این دانشگاه به‌ویژه دکتر نظری رئیس دانشکده هنر سوره و خانم سمیه رمضان ماهی مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشکده هنر سوره می‌داند.

به گفته وی، قیمت‌گذاری این تابلوها با کف قیمت یک‌میلیون تومان، یکی از راه‌های تشویق دانشجویان این رشته است.

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» هنرمند کاریکاتوریست و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز که میزبان این نمایشگاه است و یکی از هنرمندانی بود که از دقایق اولیه افتتاحیه این نمایشگاه حضور فعالی داشت می‌گوید: «خوشحالیم که میزبان هنرمندان دانشگاه سوره هستیم و خوشبختانه حوزه هنری تعامل خوبی با این دانشگاه دارد که برگزاری این نمایشگاه در روز دانشجو، ثمره همین تعامل‌های دوسویه است».

وی از «به نمایش درآمدن این آثار در سایت حوزه هنری» خبر می‌دهد و برپایی کارگاه آموزشی از سوی برخی از دانشجویان در این نمایشگاه را موجب جذابیت بیشتر این نمایشگاه می‌داند.

«حجت‌الاسلام علیرضا انصاری» از اساتید خوشنویسی که ۱۲ سال سابقه فعالیت در خط شکسته‌نستعلیق سبک معاصر را دارد و شاگرد استاد کابلی است، نیز یکی از مدعوین و بازدیدکنندگان این نمایشگاه است. او می‌گوید: «استاد دلخانی یکی از چهره‌های شناخته‌شده در بحث خوشنویسی است که هم در خط نستعلیق و هم تکنیک‌های دیگری مثل خط کوفی، نقاشی‌خط و سبک‌دست آزاد، ید طولایی دارند و تاکنون شاگردان زیاد و بااستعدادی را تربیت‌کرده‌اند و خوشبختانه این نمایشگاه توانسته به‌خوبی حق مطلب را در این زمینه ادا کند».

«سپیده هوشیار» که در رشته گرافیک دانشکده هنر سوره، کارشناسی خود را گرفته و کارشناسی ارشد را در همین دانشگاه می‌گذراند یکی از هنرجویانی است که در این نمایشگاه یک تابلو ۵۰ در ۷۰ به شیوه خط دست‌آزاد که ترکیبی از چند خط مختلف است را به نمایش گذاشته است. او که خود از شاگردان استاد دلخانی است، تأثیر این نمایشگاه را بسیار زیاد عنوان می‌کند و دلیل آن را آشنایی علاقه مندان و دانشجویان این رشته باکارهای دیگر فارغ‌التحصیلان عنوان می‌کند.

به گفته وی، رشته گرافیک دانشکده هنر سوره از زمره رشته‌های قوی در این دانشگاه است که توانسته است امکانات خوبی را برای دانشجویان این رشته فراهم کند.

این دانشجوی رشته گرافیک در این نمایشگاه به همراه ۹ هنرجوی دیگر در کارگاه آموزشی در این نمایشگاه، شیوه شکل‌گیری این نوع تابلوها را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

«پونه ایزدیان» نیز یکی دیگر از علاقه مندان به رشته خطا نگاره‌هاست که باوجودی که کارشناس رشته زیست‌شناسی است اما در کلاس‌های انجمن خوشنویسی، هنرجوی استاد دلخانی بوده و در این نمایشگاه دو تابلو به شیوه خط ژاپنی ارائه داده است اما آثاری را در سبک خط کوفی، خط نستعلیق و شکسته نیز دارد.

به گفته وی، این رشته؛ هنر پرخرجی نیست و «عشق و تمرین» تنها ملاک ورود به این هنر پررمز و راز ایرانی است.

این علاقه‌مند به رشته خطا نگاره‌ها در پایان معتقد است که به‌جای آوردن دسته‌گل‌های بزرگ و پرهزینه برای این نوع نمایشگاه‌ها، چه خوب است که تعدادی از تابلوهای این نمایشگاه خریداری شود تا تشویقی برای بچه‌ها محسوب شود.

«نمایشگاه همین دست‌افشانی حروف» در گالری عالی به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ قرار دارد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ میزبان علاقه مندان به رشته خط و خوشنویسی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.