حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2675×
مسجد محور تحول محله؛ اینجا حال مردم خوب است
۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
شناسه : 18623
بازدید 159
8
شکوفایی اقتصاد مقاومتی ؛ مسجد، نقطه یکنواختی، یک‌رنگی و وحدت رویه است، مکانی که مسئولان همه در یک رده قرار می‌گیرند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام حمید غلامپور راهیار بنیاد هدایت در هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی، با تشریح وضعیت شبکه امامت در این استان اظهار کرد: هرمزگان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۵۴۰ روحانی در آن مشغول به تبلیغ هستند که ۱۵۰ نفر از آن ها تحت عنوان امام محله، روستا و پایگاه فرهنگی، اجتماعی فعال‌اند. همچنین شبکه شریکه الامام ۱۲۰ نفر هستند که در قالب گروهی سازماندهی شدند.

وی بیان کرد: ۳۲۰۰ مسجد در سطح استان فعال است که ۲ هزار و ۳۸۸ مورد آن به ثبت رسیده است، از طرفی ۱ هزار و ۱۳۵ هیئت مذهبی جز ظرفیت های استان به شمار می‌رود و ۱۳۲ خانه عالم در اختیار مبلغین است و از سوی دیگر ۳۱۲ خانه قرآنی فعال داریم.

حجت الاسلام غلامپور تصریح کرد: با توجه به تجربه میدانی که داریم به دنبال آن هستیم تجربه محور باشیم و این تجربیات را منتقل و کار تشکیلاتی ارائه دهیم و ظرفیت بارش فکری در اذهان امامان ایجاد کرده و باعث رشد یکدیگر شویم.

راهیار بنیاد هدایت در هرمزگان خاطرنشان کرد: چند تجربه میدانی توسط امام اهل سنت و شیعه و پایگاه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و کاشت گیاهان مختلف در شهرستان بشاگرد و جایگزینی کشت نوین به جای سنتی در راستای کاهش هزینه و افزایش محصول ارائه شده است.


وی گفت: همچنین ایجاد کسب و کاری در بازارچه روستایی و ساخت مسجد از دیگر خروجی‌هاست که ۸۰ درصد مردمی است، به طور کلی بهترین کار دولت در شبکه امامت، کاهش تصدی‌گری و واگذاری کار به مردم است تا حکمرانی نرم مسجد شکل بگیرد و شبکه امامت به خوبی کارش را عهده‌دار شود.

غلامپور ادامه داد: مسئولان نیز می‌توانند در این مسیر تسهیل‌گری کنند، ما نیز می‌توانیم با مطالبه‌گری، مردم را پای کار بیاوریم، در این خصوص تجربه میدانی داریم؛ برای نمونه؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهرام سلحشور در شهرستان بندرخمیر کار زیبایی انجام دادند و برای کاهش آمار بیکاری، در جوار مسجد، اقدام به راه‌اندازی یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای کرده است.

راهیار بنیاد هدایت در هرمزگان با بیان اینکه این خدمتی با رویکرد تمدنی است عنوان کرد: با روحیه مطالبه گری می‌توان مسئولان را پای کار آورد، متأسفانه در داشتن روحیه مطالبه‌گری ضعیف هستیم، در این باره بهترین کاری که امام در محله می‌تواند انجام دهد، زنده نگاه داشتن روحیه مطالبه‌گری و اعتماسازی بین مردم و مسئولان است.

وی بیان کرد: اکثر مسئولان پیوست‌های فرهنگی را در برنامه ‌هایشان دارند و می‌خواهند به عنوان گزارش کارشان ثبت شود پس بهتر آن است که با همراهی امامان بتوانند آن را تحقق بخشند، در این عرصه اکثر ادارات و نهادها به خوبی می‌دانند آن چه می‌تواند دوام مؤثری داشته باشد کاری است که از مرکز محله و مسجد و از سوی امام شکل گرفته باشد.

حجت‌الاسلام غلامپور خاطرنشان کرد: آن ریل‌گذاری که مقام معظم رهبری ایجاد کرده‌اند همه را به سمت مسجد گسیل داده‌اند. مهرواره اوج شکل گرفت تا مسجد به ریل تمدن‌سازی بازگردد، حالا تقویت حلقه‌های میانی نیز بر عهده امام است و مردم این حلقه‌های میانی هستند.

راهیار بنیاد هدایت در استان هرمزگان اذعان داشت: گاهی می‌بینیم در روستایی، مردم از وضعیت معاش نا امید هستند، اما امام با اعتمادسازی و معرفی نمونه‌های موفق در جهت همراه بودن با اهالی در رفع مشکلات قدم برداشته است، ما نیز باید در اعتمادسازی قدم برداریم و جامعه تبلیغی باید مهارت ارتباط موثر را بیاموزد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این مطالبه‌گری و اعتماد را بازسازی کنیم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، در این باره اگر الگوهای موفق را معرفی کنیم، حلقه‌های میانی می‌مانند.

راهیار بنیاد هدایت در استان هرمزگان با بیان اینکه مسجد نقطه یکنواختی، یکرنگی و وحدت رویه است، مسجد مکانی است که مسئولان همه در یک رده قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر به عقبه مسجد نگاه کنیم متوجه خواهیم شد ک مسجد کانون و کارخانه انسان‌ساز است و این کامل ترین جمله روز درخصوص این مکان معنوی است، در باب اهمیت مسجد همین بس که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی ره فرمودند: «مسجد، سنگر است» و امام راحل با بیان این جمله، حجت را بر ما کامل کردند.

راهیار بنیاد هدایت در استان هرمزگان به سخنی از شهید حاج قاسم اشاره کرد و گفت: این شهید والامقام در دیدار با ائمه جماعات تهران، خطاب به حاضران چنین بیان کردند که شماها فقط امام جماعت مسجد نیستید بلکه مسجد در واقع مقر و قرارگاه عملیاتی شماست و همه شما امامی به وسعت یک محله هستید، بدین معنا که نقطه اثر شما باید یک محله باشد.

حجت‌الاسلام‌ غلامپور ادامه داد: مقام معظم رهبری در جایی فرموده‌اند که امام محله باید اهالی محله را عیال خود بداند و مشکلات آنان را مشکلات خود بداند. لذا همه اینها بیانگر جایگاه و اهمیت مسجد و امام محله است، لذا وی برای رفع مشکلات ریز و کلان محله، باید برنامه‌ریزی داشته باشد و این همان چیزی است که امام محله باید در شرایط کنونی مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام شهرام سلحشور روحانی مستقر محله لشتغان پایین شهرستان بندرخمیر و امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) به انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی مشغول هست.

وی با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و با توجه شرایط موجود کشور با اعضای هیأت اندیشه‌ورز به این فکر افتادند که تابستانی متفاوت برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان رقم بزنند لذا تصمیم گرفتند مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای را در کنار مسجد راه‌اندازی کنند.

با تلاش و همت امام محله و هیأت اندیشه‌ورز، مرکز فنی حرفه ای راه‌اندازی شد، در این مرکز رشته‌های مختلف ازقبیل؛ برق، خیاطی، تعمیرات فنی، برق ماشین، موتور لنج، جوشکاری و غیره…. آموزش داده می‌شود.

این مرکز با همکاری کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان(عج)، ناحیه سپاه شهرستان بندرخمیر، پایگاه بسیج فرمانداری، شورای شهر و شهرداری، هیأت امنای مسجد و مدیرکل فنی حرفه‌ای استان هرمزگان راه‌اندازی شده است.

به گفته حجت‌الاسلام‌ سلحشور امام محله لشتغان پایین، با توجه به نیاز محله درحال حاضر علاوه بر رشته‌های برق و خیاطی، آموزش قرآن و سرود ویژه نوجوانان برگزاری می‌گردد.

تعداد ۵۰ نفر از بانوان محله لشتغان پایین در کلاس آموزش خیاطی شرکت کرده‌اند که در پایان دوره و اخذ مدرک خیاطی، به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی جهت دریافت تسهیلات و ایجاد اشتغال معرفی شده‌اند.

در مرکز آموزش فنی و حرفه ای یادشده، دوره‌های آموزشی در رشته برق ویژه نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ و جوانان بالای ۲۰ سال درحال برگزاری است و تاکنون حدود ۴۰ جوان و ۵۰ نفر هم در رده سنی بزرگسال در این رشته شرکت کرده‌اند که پس از اتمام دوره، گواهینامه پایان دوره دریافت، و در شرکت سیمان و گچ، شهرداری و… مشغول به فعالیت خواهند کرد.

در این مرکز فنی و حرفه ای در جوار مسجد، حرفه‌هایی مثل آرایشگری نیز مورد استقبال علاقمندان این حرفه واقع شده اما به دلیل نبود مربی، این حرفه معطل مانده است، همچنین یکی از بانوان این محله، اقدام به فروش پوشاک زنانه و بچه‌گانه کرده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.