حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2675×
امام جعفر صادق (ع) وحدت‌گرا بود
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
شناسه : 16452
بازدید 54
8
رییس تبلیغات اسلامی قشم: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی گفت: امام جعفر صادق (ع) وحدت‌گرا بود و بعد از رسول اکرم (ص) و حضرت علی(ع) قد علم کرده و نسبت به ایجاد و حفظ وحدت تلاش کرد لذا ما نیز باید به پیروی از آن امام همام، در جهان اسلام، ید واحده باشیم‌.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه حسین آبادی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی رییس‌ تبلیغات اسلامی قشم در گفتگو با روابط عمومی پیرامون شخصیت امام جعفرصادق علیه السلام اظهار کرد: صحبت کردن پیرامون شخصیت امام جعفرصادق علیه السلام سخت است و انسان عاجز است کهراز یک شخصیت علمی و طراز اول جهان اسلام صحبت کند، دوران امامت آن حضرت با زمان خلافت خلیفه بنی امیه از خلفای جور مصادف بود و در این دوران، فرصت برای بیان معارف اسلامی اندک بود اما امام جعفر صادق علیه السلام از این فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را کرد و به دنبال کادرسازی بود.

رئیس تبلیغات اسلامی قشم در ادامه تاکید کرد: اگر به دنبال رشد هستیم و می‌خواهیم پایه‌های دین خدا را کامل کنیم راهی جز کادرسازی نداریم، اگر در کشور، تمدن و یا منطقه کادرسازی و نیروسازی محقق نشود نیروهای نخستین از بین می‌روند و انحطاط رخ می‌دهد اما امام صادق علیه‌السلام به دنبال مباحث فرهنگی وعلمی بودند و کادرسازی کردند، با نگاهی به کتاب جمع‌آوری شده از مناظرات امام علیه‌السلام، متوجه مناظره امام با همه اقشار خواهید شد که با صبر و حوصله به تمامی شبهات پاسخ می‌داده‌اند.

حجت‌الاسلام غلامی بیان داشت: در دوران امامت امام جعفر صادق علیه السلام، دین توسعه و گسترش یافت و شاگردان امام که بالغ بر هزار نفری می‌شدند از همه مذاهب در محضر امام صادق علیه السلام حضور می‌یافتند و بهره می‌بردند. ابوحنیفه، پیشوای مذهب حنفی اهل سنت در مورد امام جعفر صادق علیه السلام چنین بیان کرده که “من فقیه‌تر و داناتر از جعفربن محمد ندیدم، او داناترین فرد این امت است”، لذا همه علما و ائمه مذاهب نسبت به امام اینچنین دیدگاهی دارند. نسبت به امام دیدگاهی دارند باز ابوحنیفه بیان داشته که “اگر جعفربن محمد نبود مردم، احکام و مناسک حج شان را نمی‌دانستند”.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد و حفظ وحدت بین امت اسلامی تصریح کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که بایستی بین امت اسلامی وحدت داشته باشد، اگرچه اختلاف نظر وجود دارد اما اختلاف برای امت، رحمت است، آنچه بد و مذموم است تفرقه و جدایی است و دشمن به دنبال ایجاد شکاف و تفرقه بین ملت‌های مسلمان است تا آنان را از یکدیگر جدا کند.

رئیس تبلیغات اسلامی قشم ادامه داد: اما امت جهان اسلام در موقعیتی قرار گرفته که باید به دنبال تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد، چراکه تحقق این امر مهم با یک جریان امکان‌پذیر نیست و نیازمند امت‌سازی است، جهان اسلام اعم از شیعه و اهل تسنن، یک امت است برای تشکیل تمدن نوین اسلامی، و یک فرقه یا یک گروه نیست.

غلامی همچنین بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام به عنوان یک امام و پیشوا در بحث وحدت بین امت اسلامی، یک الگوی بی‌نظیر است لذا اگر بر اساس مسائل مذهبی که امام جعفرصادق علیه‌السلام نسبت به مسائل مذهبی بیان فرموده‌اند عمل کنیم امروز دچار مشکل نمی‌شویم، امام علیه‌السلام در کتاب شرف کافی و تعقل العقول به شیعیان توصیه می‌کند که به عیادت بیماران اهل سنت بروید، امانت آنان را ادا کنید و به نفع آنان در دادگاه شهادت دهید و در تشییع جنازه مردگان آنان شرکت کنید و در مساجد اهل سنت نماز بگزارید تا بگویند فلانی جعفری است، اینگونه عمل کنید و این من را خشنود می‌کند”، باز امام می‌فرماید کسی که به همراه برادران اهل تسنن در صف اول نماز جماعت شرکت کند همچون کسی است که پشت سر رسول الله صلی الله علیه و سلم نماز گزارده است لذا تا این اندازه اهمیت می‌دهند.

وی افزود: همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت، برای خاندان پیامبر اکرم صلی الله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام احترام و جایگاه خاصی قائل هستند که برای دیگران قائل نیستند، این علاقه و دلبستگی به خاندان پیامبر اکرم صلی الله نقطه اشتراک همه امت اسلامی است و این مهم می‌تواند پیوند عملی و عاملی برای نزدیکی آحاد جامعه اسلامی به یکدیگر باشد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم گفت: به حمدالله وحدت بین امت اسلامی امروز عملی شده است خدایی‌ناکرده اگر نسبت به اهل بیت غفلت کنیم این غفلت سبب غلبه دشمن بر ما خواهد شد و جنگ و خونریزی و برادرکشی به راه می‌افتد. لذا امام جعفر صادق علیه السلام وحدت‌گرا بود و بعد از رسول اکرم صلی الله و امیرالمومنین علی علیه السلام قد علم کرده و نسبت به ایجاد و حفظ وحدت تلاش کرد. ما نیز باید به پیروی از آن امام همام، در جهان اسلام، ید واحده باشیم‌.

گفتنی است ، امام جعفر صادق علیه السلام در هفدهم ربیع‌الاول سال هشتاد متولد و در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری به شهادت رسید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.