حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2675×
اعمال و فضائل ماه رجب
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
شناسه : 21786
بازدید 79
6
رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم تشریح کرد: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم در گفت‌وگویی به تشریح اعمال و فضائل ماه رجب پرداخت.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی قشم ، گرچه همه زمان‌ها مخلوق خداست ليكن برخى از آنها از شرافت و ويژگى خاصى برخوردار است. درست است كه همه ماه‌هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين است، اما سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتياز و برجستگى ويژه‌اى هستند.

گرچه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولياء گراميش عزيز و ارجمند است ليكن برخى از اوقات آن، فضيلت ويژه‌اى دارد، مثلا اوّلين شب جمعه ماه رجب، داراى امتيازى بزرگ است. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مى‌فرمايد: از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد; فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى‌نامند. چرا كه وقتى يك سوم از شب گذشت، هيچ فرشته‌اى نيست مگر اينكه در كنار كعبه مشرفه آيد، آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان كند و فرمايد: فرشتگانم! هرچه خواهيد از من بخواهيد. فرشتگان گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است كه روزه‌داران ماه رجب را بيامرزى; خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم.

يكى از كارهاى مهم و شايسته در ماه رجب، كمك به مستمندان است. امام صادق(عليه السلام) از پدران گراميش از امام على(عليه السلام) نقل مى‌كند كه آن حضرت فرمود: «هركس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اكرام فرمايد كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر قلب انسانى خطور كرده باشد.»

به منظور تبیین و تشریح هرچه بیشتر و بهتر فضایل و برکات ماه مبارک رجب، به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم رفته‌ایم و گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حجت الاسلام غلامعلی کاظمی گفت: ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است، امتیاز خاصی دارد و عبادت و خودسازی در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به اینکه رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب رجب به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است، اظهار کرد: ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود. به نقل منابع لغوی، عرب از دوران پیش از اسلام این ماه را بزرگ می‌داشته و از جنگ در آن پرهیز می‌کرده است. مُرَجَّب هم به معنای بزرگ داشته شده است. بر انجام حج عمره، روزه و عبادت در این ماه تأکید شده است.

وی افزود: رجب، عید اولیاء الهی، بهار راز و نیاز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهی، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالی است. پیامبر گرامی و جانشینان به حق حضرتش سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فراوان پاس می داشتند و این سه ماه را به روزه می گذراندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی تصریح کرد: ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است، امتیاز خاصی دارد و عبادت و خودسازی در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است و اعمال مختلفی نیز دارد که از جمله آن ها روزه گرفتن، دعای معروف و پر فضیلت ماه “یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ” است که همه عالمان جمع آوری‌کننده روایات ادعیه ، آن را آورده‌اند و بعد از نمازهای واجب خوانده می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم گفت: بی‌شک دعا در دل انسان نور امید می‌تاباند، انسانی که اهل دعا و متّکی به خداوند است علیرغم مشکلات زیاد؛ فقر مالی و … اگر به درگاه خداوند روی آورد و به او امید ورزد و با او راز و نیاز کند، نور امید در دلش زنده می شود و به زندگی امیدوار می‌گردد و گویی حیات دوباره‌ای می یابد و امام معصوم که این دعا را جمع‌آوری و بیان کرده است حکیمانه و هوشمندانه جایگاه بنده و رب الارباب را توصیف کرده است. و به ما یاد می‌دهد چگونه با خدای خودمان به عنوان بنده گناهکار سخن بگوییم.

وی همچنین یادآور شد: ایام اعتکاف نیز در این ماه قرار دارد و 13، 14 و 15 ماه رجب است که در این سه روز مومنان به پالایش روح بپردازند و از مادیات چشم پوشی کنند و ارتباط را با دنیای مادی قطع کنند.

کاظمی گفت : رهبر معظم انقلاب از ماه رجب به عنوان بهار عبادت و تضرع و توسل الی الله یاد کرده و فرموده‌اند: ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الى اللَّه است. این ایام عبادت را، این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را ، دست کم نباید گرفت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم گفت: در این ماه توصیه به بحث استغفار بیشتر شده است و زمینه های بسیاری در اولین شب جمله ماه رجب لیله الرغایب است و در کتاب‌هایی مانند مفاتیح اعمال زیاد دارد.

وی ادامه داد: در توصیف کرامت و فضیلت ماه رجب، امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: آن گاه که قیامت برپا شود، منادی ندا سر می دهد؛ أین الرَجَبیون؟ کجایند آنان که ماه رجب را با ارزش دانستند و از آن بهره مند شدند؟ آن گاه از آن خیل و گروه کثیر، عده‌ای برمی خیزند که قیامت از روشنی صورت و جمال آنها درخشان می‌شود و بر سرشان تاج‌های شاهی آراسته به جواهر و دُر و یاقوت قرار داشته و در یمین و یسار هر کدام از آن‌ها هزار فرشته، کرامت و تعظیم الهی را تهنیت می‌گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی بیان داشت: باید از فرصت ایام متبرک ماه رجب برای توجه به خدای متعال، بالا بردن معنویت و تقویت بنیه های اخلاقی و ایمانی مان استفاده و این ماه را فرصتی برای خودسازی و تأمین ذخیره و نیروی لازم برای حرکت در زندگی بدانیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.