حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2675×
اعتکاف؛ راهی برای خودسازی 
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
شناسه : 21510
بازدید 67
1
راه رسیدن به حکمرانی اسلامی خودسازی است، یکی از راه‌های خودسازی همین اعتکاف است و دانش‌افزایی دینی هم می‌تواند در دوران اعتکاف دنبال شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، هرگز نمی‌توان ارزش همه زمان‌ها را برابر دانست، چنانکه نمی‌توان ارزش همه مکان‌ها را برابر شمرد. برخی زمان‌ها و مکان‌ها ارزشی والا دارند که ماه رجب یکی از آنهاست. ماه رجب ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب ماه اعتکاف است. اعتکاف، فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم‌های مادی دنیا غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش‌های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را با فرمان‌های پروردگار همسو کند و از او بطلبد که وی را در صراط مستقیم الهی ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خدای مهربان که همه اش مغفرت و رحمت است، متصل شود.

مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می­‌گردند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است.

مقام معظم رهبری در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه را از برکات بزرگ انقلاب اسلامی خوانده و آکندگی صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد را از مصادیق این امر مبارک عنوان کردند.

معظم له همواره به مناسبت های مختلف از پدیدۀ اعتکاف جوانان کشور به بزرگی یاد کرده و آن را در دنیا بی نظیر دانسته‌اند. با مرور بیانات رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر همراه و همسو بودن معنویت با احساس مسئولیت عظیم انقلابی و کمک کار بودن معنویت حاصل از انقلاب برای حرکت انقلابی، می توان نتیجه گرفت که در نگاه ایشان، اهل اعتکاف بودن، یکی از شاخص های جوان مومن انقلابی است.

اعلام آمادگی ۷۲ مسجد برای میزبانی از معتکفین

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در این خصوص گفت: در حال حاضر، تعداد ۷۲ مسجد در استان هرمزگان جهت میزبانی از این مراسم معنوی اعتکاف اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: در ۶ شهرستان حضور یافته و جلسات هماهنگی مراسم اعتکاف به رباست ائمه جمعه شهرستان‌ها برگزار کرده و در این خصوص، کار با جدیت به پیش می‌رود.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حقانی، با توجه به افزایش هزینه‌های ثبت‌نام در مراسم معنوی اعتکاف، با استانداری هرمزگان رایزنی‌هایی صورت گرفته که استاندار قول مساعد داد که یک وعده غذایی معتکفین توسط صنایع فعال در استان تأمین شود. در صورت تحقق این امر مهم، کمک بزرگی به برگزاری مراسم اعتکاف در استان هرمزگان خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: در سال گذشته، تعداد ۱۲ مجموعه به صورت خودجوش در حوزه اعتکاف دانش‌‌آموزی فعال بودند امسال اداره کل تبلیغات اسلامی در کنار این مجموعه‌ها قرار گرفته و یک نفر به‌عنوان نماینده این اداره کل با این مجموعه‌ها در ارتباط است. مقرر شده یک قسمت از مسجد قدس به حوزه اعتکاف دانش‌‌آموزی اختصاص یابد‌.

به اذعان مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، به منظور ثبت‌نام یکپارچه علاقمندان جهت حضور در مراسم اعتکاف، یک سایت طراحی شده تا معتکفین به راحتی بتوانند جهت شرکت در مراسم معنوی اعتکاف ثبت‌نام کنند.

انس با خدا از جذاب‌ترین جاذبه‌های اعتکاف است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی کاظمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی جزیره قشم نیز با بیان اینکه مهم‏‌ترین خاصیت اعتکاف، رویش اندیشه ‏ها و تفکرات پاک در عرصه پیشرفت و تعالى معنوى است، اظهار کرد: این مراسم معنوی با توجه به ویژگى‌هاى منحصر به فردى که دارد در ردیف رویش‏گرترین و تعالى ‏بخش ‏ترین ‏ها تعریف مى‌‏گردد.

وی افزود: ثمره اعتکاف صرفا گوشه‌نشینی نیست بلکه توصیه شده اعتکاف‌ها در مساجد جامع انجام شود که جمعی حضور داشته باشند در دوران اعتکاف با دوری از لذّت‌های دنیوی و عبادت، پراکندگی قلب و روح اجتماع پیدا می‌کند و قلب سلیم به ارمغان می‌آید و انسان به فرصت مراقبه نفس دست پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی همچنین گفت: انس با خدا از جذابترین جاذبه‌های اعتکاف است که جوانان را به سوی خود می‌کشاند و درباره اهمیت اعتکاف همین بس که اعتکاف معادل طواف خانه خداست.

وی به نقش اعتکاف در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اعتکاف برای رفع مشکلات مردم و جامعه موثر است، این سنت حسنه، در بروز و کاهش آسیب های اجتماعی نقش موثری دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی جزیره قشم گفت: ۳ مسجد جهت برگزاری مراسم معنوی اعتکاف درنظر گرفته شده و با توجه به جمعیت تلفیقی جزیره قشم، پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ نفر در این مراسم حضور یابند.

پیش‌بینی حضور ۷ هزار نفری مینابی‌ها در اعتکاف سال جاری 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید سهرابی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب نیز اعتکاف را سدی محکم در برابر هجمه‌های فرهنگی و توطئه‌های دشمنان دانست و معتقد است که این مراسم معنوی می‌تواند جوانان را از آسیب‌های اجتماعی حفاظت و صیانت کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب افزود: اعتکاف، حیات‌‌بخش جامعه اسلامی است، همانطور که ماه مبارک رمضان، مدرسه عالی تربیت واخلاق است، اعتکاف در ایام خاص بخصوص در ماه رجب مدرسه اخلاق معنویت است برای کسانی که توفیق درک این سنت مهم را پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته تعداد کل معتکفین در ۱۶ مسجد شهرستان میناب، یک‌هزار و ۵۰۱ نفر شرکت داشتند که یک‌هزار و ۲۰۶ نفر خواهر و ۲۹۵ نفر بردار بودند و باتوجه سال گذشته بیماری کرونا وقفه دو ساله بود و استقبال کم داشتیم ولی امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از هفت هزار نفر افزایش پیدا کند.

به گفته رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب، مراسم اعتکاف در مسجد امام شهر میناب و سایر مساجد شهر و روستاها و بخش‌های شهرستان برگزار می‌شود و معتکفین جهت ثبت نام صبح‌ها به اداره تبلیغات اسلامی و عصرها به مسجد امام (ره) میناب از ۱۳ دی‌ماه مراجعه کنند.

گفتنی است، سال گذشته، بالغ بر ۷ هزار و ۸۰ نفر هرمزگانی در بیش از ۹۰ مسجد در مراسم اعتکاف شرکت کردند که از این تعداد، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نفر خانم و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر آقا بودند.

از آنجایی که مراسم معنوی اعتکاف، فرصت مناسبی برای آشنایی جوانان و نوجوانان با مباحث دینی است، در سال گذشته برای نخستین بار، چهار مسجد در بندرعباس برای نوجوانان اختصاص داده شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.