حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2675×
مباهله سند قرآنی بر حقانیت پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
شناسه : 11109
بازدید 144
8
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی رییس تبلیغات اسلامی شهرستان رودان در یادداشتی از روز مباهله به عنوان سند قرآنی بر حقانیت پیامبر اسلام (ص)و اهل بیت علیهم السلام نام برد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، ۲۴ ذی الحجه روز مباهله پیامبر اسلام با نجرانیان، ۲۵ ذی الحجه روزنزول سوره هل اتی درشان علی علیه السلام وفاطمه سلام الله علیها است،واین مناسبتها را خدمت پیروان راستین اهلبیت علیهم السلام تبریک عرض می کنم، امروز بحث ازمباهله و حقانیت اسلام درگروه و فضای مجازی فراوان است، واین که طبق آیه ۶۱سوره آل عمران و پیشنهاد که نجرانیان برای مباهله با پیامبر اسلام ص کردند وپیامبر اسلام به امر خداوند قبول فرمود، و زمان مباهله را به عهده خود نجرانیان گذاشت، وآنها روز ۲۴ذی الحجه را معین کردند با توجه به بیان آیه بنابر این شد که آنها زنها شان را بیاورند،پیامبر اسلام هم زنها، وآنها هم فرزندان شان را بیاورند، پیامبر هم فرزندانش را بیارد، وآنها هم خودشان را بیاورند، پیامبر اسلام ص هم خودشان را بیاورد، درروز موعود، تمام نجرانیان آمدند، زنها یک جا بچه ها جای دیگر، مرد ها جدا از زنها و بچه، سرکرده ای نجرانیان، گفت ببینید که پیامبر مسلمانان چگونه می آید،همه دیدن که پیامبر اسلام ص امام حسین علیه السلام را به آغوش گرفته ودست امام حسن علیه السلام را گرفته است، علی علیه السلام جلو پیامبر، و فاطمه سلام الله علیها پشت سر پیامبر اسلام ص دارند می آیند، ازفرزندان صحابه وکسانی دیگر ویا ازهمسرانش هیج کسی را نیاورده، اگر به تفاسیر شیعه وسنی و کتب معتبر اهل سنت مراجعه شود همه نوشتند که پیامبر اسلام (ص) با این چهار نفر برای مباهله رفتند، مرحوم علامه طباطبایی می گوید:پیامبر بر این دعوت برحق بود، چراکه فرزندانش حسن وحسین علیهما السلام را با خودش برد اگربر حق نبود جان عزیزانش را به خطر نمی انداخت، و ثانیا امام حسن وامام حسین علیه السلام هم در دعوت شریک بودند، ولذاپیامبر آنها هم آورد، هنگامی که پیامبر اسلام با این کیفیت به مباهله می‌آمد، به عزیزانش فرمود:هنگامی که من دعا کردم شما آمین بگوئید،وقتی این هیبت را رسول خدا ص دیدند وبه سرکرده نجرانیان گزارش دادند، اسقف که مهتر وبزرگ آنها بود، گفت:ای طائفه‌ای نجرانیان با پیامبر اسلام مباهله نکنید، اگر اسلام را اختیار نمی کنید، با پیامبر اسلام مصالحه کنید، که کاربه مصالحه کشید، تمام تفاسیر اهل سنت نوشته اند که پیامبر ص فرمود:اگرمباهله انجام می شد، به سال نمی رسید که تمام مسحیت نجرانیان ،حتی پرندگان سر درختان آنها هلاک می شدن ،این جریان یک سند زنده قرآنی بر حقانیت اهلبیت علیهم السلام است، نجرانیان وقتی دیدن اگر علی علیه السلام وفاطمه سلام الله علیها بر دعای پیامبر آمین بگویند، وپاره های تن پیامبر حسن وحسین علیهما السلام دست به دعا بلند کنند، خداوند کوهها را ازجایش کنده برسر مسیحیت فرو می آورد، وهیج مسیحی درعالم با قی نمی ماند، آنها این قدر حرمت نگهداشتند، ای کاش،آنهای که دم از صحابه بودن پیامبر اسلام صمیزدن بعد ازپیامبر حرمت کوثر وخدارا نگه می داشتند؟خوب زیاد دور نشویم، منابع معتبر اهل سنت که گفته اند آیه ۶۱سوره آل عمران درشان اهلبیت علیهم السلام نازل شده و کلمه((نساءنا ))درباره فاطمه سلام الله علیها، و((ابنائنا ))اشاره به حسن وحسین علیهما السلام ((انفسنا )) به علی علیه السلام اشاره دارد بیش از شصت نفر هستند، واز جمله سرشناسان آنها به شرح ذیل می باشد:۱-مسلم بن حجاج نیشابوری در کتاب =صحیح =جلد ۷،صفحه ۱۲۰،چاب مصر، ۲-احمد بن حنبل، مسند، جلد ۱صفحه ۱۸۵،چاپ مصر، ۳-طبری در تفسیر معروفش، درذیل آیه، جلد۳،صفحه ۱۹۳،چاپ میمنه مصر، ۴-حاکم نیشابوری در مستدرک، جلد ۳،صفحه ۱۵۰،چاپ حیدر آباد ۵-حافظ ابونعیم اصفهانی، در کتاب، دلائل النبوه، صفحه ۲۹۷،چاپ حیدرآباد، ۶-واحدی نیشابوری، درکتاب، اسباب النزول، صفحه ۷۴،اپ الهندیه مصر، ۷-فخررازی در تفسیر کبیر، جلد ۸،صفحه ۸۵،چاپ البهیه مصر، ۸-ابن اثیر درکتاب جامع الاصول، جلد۹،صفحه ۴۷۰،چاپ السنته المحمدیه، مصر ۹-ابن جوزی درکتاب تذکره الخواص، صفحه ۱۷،چاپ نجف، ۱۰-قاضی بیضایی، درتفسیرش جلد ۲،صفحه ۲۲،چاپ مصطفی محمد، مصر،۱۱-آلوسی درتفسیر روحالمعانی، جلد سوم، صفحه ۱۶۷،چاپ منیریه مصر،ص۱۲-طنطاوی در تفسیر، الجواهر جلد دوم، ۱۲۰،چاپ مصطفی البابی الحلبی، مصر ۱۳-زمخشری درتفسیر کشاف، جلد ۱۱۹۳،چاپ مصطفی محمد، مصر، ۱۴-حافظ احمد بن حجر عسقلانی، در کتاب، الاصابه، جلد ۲،صفحه ۵۰۳، ۱۵-ابن صباغ درکتاب الفصول المهمه، صفحه ۱۰۸چاپ نجف ،۱۶-قرطبی، درتفسیر جامع لاحکام القرآن، جلد ۳،صفحه ۱۰۴،چاپ مصر سال ۲۹۳۶،درکتاب، غایه المرام از صحیح مسلم درباب فضائل علی بن ابی طالب نقل شده که روزی معاویه به سعدبن ابی وقاص گفت:را ابوتراب(علی علیه السلام )را سبّ ودشنام نمی گویی ؟!سعد گفت:ازآن وقت که به یاد سه چیز که پبامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره علی علیه السلام فرمود افتادم ازاین کار صرف نظر کردم،…(یکی ازآنها این بود که )،هنگامی که آیه مباهله نازل گردید پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، تنها ازفاطمه وحسن وحسین وعلی علیهم السلام دعوت کرد وسپس فرمود=اَللَّهُمَّ هَئولَاءِ اَهلِی):خدایا!اینها خاصان نزدیک من اند =زمخشری نویسنده تفسیر کشّاف که ازبزرگان اهل سنت است،درذیل آیه ۶۱سوره آل عمران می گوید:این آیه قوی ترین دلیلی است که فضیلت اهل کساء را ثابت می کند.

گردآورنده حجت‌الاسلام سیدمهدی هاشمی رییس تبلیغات اسلامی رودان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.