حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2682×
زندگی حضرت امام جواد (ع) سراسر حکمت و بصیرت بود
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
شناسه : 21826
بازدید 65
5
رییس تبلیغات اسلامی حاجی آباد: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حاجی‌آباد گفت: زندگاني امام جواد(عليه السلام) سراسر حكمت و بصيرت بود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حاجی آباد ، حجت الاسلام محمد خانجانی ،یکم بهمن ماه سال جاری گفت: حضرت جوادالائمه(عليه السلام) در دهم رجب سال ۱۹۵ هجري قمري متولد شد، وي ملقب به ابوجعفر ثانى‏، مختار، متوكل، متقى، زكى ، تقى ، منتجب ، مرتضى ، قانع ، عالم و جواد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد افزود: امام رضا(عليه السلام) اوصاف امام جواد(عليه السلام) را چنين بيان مي‌كنند: او راستگو ، صبور و بردبار و داراي فضيلت ، و نور چشم مؤمنان و مايه خشم كفار است.

وی با بيان اينكه امام محمدتقي(عليه السلام) هشت ساله بود كه پدر بزرگوارشان به شهادت رسيد خاطرنشان كرد: از آنجا كه اراده الهي برآن بود كه رشته امامت نگسلد لذا آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام رضا (عليه السلام) در خردسالي زمام قافله امامت را به دست گرفت و به امامت رسيد. ايشان نخستين امام شيعه است كه در خردسالي به امامت رسيد و از حكمت برخوردار شد، لذا اين مسئله از طرفي موجب حيرت و سرگرداني برخي از شيعيان كه از دسترسي به آن حضرت محروم بودند شد و از سويي آنان را با تنش و اضطراب فكري مواجه كرد.

 

حجت الاسلام خانجانی بيان داشت: مأمون با زيركي و جسارت تمام بر آن شد كه از مسئله خردسالي امام جواد(عليه السلام) بهانه‌اي براي برهم ريختن نظام تفكر شيعه بيابد و شكست خويش را در مبارزه با حضرت رضا(عليه السلام) جبران كند؛ بنابراين مأمون به‌دنبال يافتن راهي بود تا بتواند قداست مقام حضرت جواد(عليه السلام) را در ميان مردم از ميان ببرد.

وي گفت: مأمون در نخستين اقدامش تلاش كرد دخترش را به اجبار به همسري آن حضرت درآورد تا شايد از اين راه امام را زير نظر داشته باشد و از حركت‌ها و تلاش‌هاي حضرت در رهبري امت آگاهي يابد؛ هر چند اين ازدواج تحميلي در ظاهر معناي ديگري يافته بود اما در واقع راهي براي پوشاندن خيانت مأمون نسبت به امام هشتم و اظهار ارادت منافقانه به مقام رفيع امامت محسوب مي‌شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد ابراز کرد: توطئه ديگري كه مأمون به زعم باطل خود براي اهانت به حريم عصمت امام به كار گرفت، تشويق و ترغيب عالمان و دانشمندان آن روزگار به بحث و جدل علمي با حضرت بود تا خردسالي امام مانع پاسخ درست و جامع شود و در مرحله‌اي فراتر در اعتقاد شيعيان خلل ايجاد كند.

حجت الاسلام خانجانی ادامه داد: مأمون كه بارها علم و معرفت رباني حضرت امام رضا(عليه السلام) را در مجالس بحث و مناظره مشاهده كرده بود اين بار گمان مي‌كرد كه شايد امام جواد(عليه السلام) كه كودكي بيش نيست در پاسخ مسائل علمي فرومانده و مردم از گرد وجود آسماني آن حضرت پراكنده شوند اما تمامي بحث‌ها و مناظره‌هاي علمي عاقبت به برتري و درخشش مقام باعظمت امام محمدتقي(عليه السلام) پايان مي‌گرفت.

وي تصريح داشت: اين شكست‌هاي نافرجام در نهايت منجر به اين شد كه ام فضل دختر مأمون با نيرنگ و به فرمان معتصم عباسي به امام جواد(عليه السلام) زهر خوراند و او را به شهادت رساند؛ لذا امام درآخر ماه ذيقعده سال ۲۲۰ هجري قمري در سن ۲۵ سالگي به شهادت رسيد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد در پايان تاكيد كرد: همانطور كه ملاحظه مي‌كنيم زندگاني حضرت جوادالائمه (عليه السلام) طولاني نبوده اما وجود مقدس آن امام همام در آن مقطع زماني، روشني‌بخش روح و جان شيعيان بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.