حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2684×
در مکتب صدرا چه می‌گذرد؟
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
شناسه : 20142
بازدید 118
5
سازمان مدارس صدرا| ۳۰ سال از شکل‌گیری مدارس صدرا توسط سازمان تبلیغات اسلامی می‌گذرد و اکنون ۲۰۰ شعبه این مدارس در ۳۰ استان با ظرفیت ۱۴ هزار دانش آموز در سطح کشور فعالیت می‌کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بوی ماه مهر، فصل آغاز درس و زنگ مدرسه برای هرکس رنگی متفاوت دارد؛ خاطرات خوب و بد پیش چشم دانش‌آموزان قدیم ردیف می‌شود و ذوق و شوق دیدار رفقا و رفتن به کلاس بالاتر بچه‌های امروز را به وجد می‌آورد. در این روز‌های پاییزی که بازار مدرسه داغ است، سراغی گرفته‌ایم از مدارسی که حالا ۲۰ سالگی را هم پشت سر گذاشته‌اند. مدارسی در جای‌جای کشورمان و عضو خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی که اهداف خاصی را برای پرورش و تربیت نسل‌های آینده دنبال می‌کند.

مدارس صدرا در راستای رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد. شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد برای تربیت دانش‌آموختگانی متدین، آراسته به فضائل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی و معطوف به تحول‌آفرینی در علوم انسانی جهت ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه فرهنگ، اندیشه، مدیریت در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج)، مهم‌ترین هدف مدیران و دبیران این مدارس است که در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ شعبه در۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر و ۴ هزار کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد؛ مدارسی که خدمات دولتی ارائه می‌کنند، اما سازمان مدارس صدرا، ستاد راهبری آموزشی، فرهنگی و تربیتی این مدارس را به عهده دارد.

تلاش برای کیفیت بهتر

در اجلاسیه‌ای که در مردادماه امسال با حضور مدیران مدارس صدرا برگزار شد کیفی سازی و به کارگیری روش‌های آموزشی جدید در مدارس کلید زده شد. نوآوری و روش‌های نو در مسیر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه‌های اجرایی در جهت کمک به توانمندسازی مدیران و معلمان، برگزاری رویداد‌ها و اردو‌های مختلف مانند، «رویداد ملی خلوت آسمانی»، «اردو‌های پیاده روی اربعین دانش آموزی»، تولید کتاب‌های دانش آموزی و فیلم‌های آموزشی مختص مدارس صدرا، استقرار مبلغین در مدارس با عنوان کانون «امین صدرا» و آموزش و توانمندسازی مبلغین از جمله فعالیت‌های مهم یک سال آموزشی مدارس صدراست.

کارویژه‌ها

کارویژه «نسل نو، حرف نو» کارویژه‌ای است که در مهرماه درتمام مدارس صدرا به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود. در این کارویژه طلاب و دانش آموزان مدارس صدرا عملیاتی را طراحی می‌کنند و به مدارس مختلف می‌روند تا بتوانند در سطح مدارس و محله‌ها و خانواده‌ها کنشگری داشته باشند و به شبهات مطرح شده پاسخ دهند. در مدارس صدرا کارویژه‌های دیگری فراتر از کتاب‌های درسی و روند معمول آموزش و پرورش تعریف شده است. همچنین در بخش معاونت پرورشی در هرماه و به صورت مناسبت‌های تقویم، عملیات مشترکی در مدارس برگزار می‌شود. به عنوان مثال در حرف ما دانش آموزان گرد هم جمع می‌شوند و به سبک کرسی‌های آزاد اندیشی در رابطه با انقلاب اسلامی گفتگو و اندیشه پردازی می‌کنند.

کانون مدارس صدرا

در مدارس صدرا یک تشکل درون مدرسه‌ای با عنوان کانون مدارس صدرا شکل گرفته که در کنار آموزش‌هایی که وجود دارد فعالیت‌های فوق برنامه علمی و پرورشی دانش آموزان در این کانون برگزار می‌شود. تابستان امسال به عنوان اولین سال اجرای این طرح دانش آموزان در مدرسه حضور داشتند و از حدود ۱۹۰ مدرسه سازمان مدارس صدرا حدود ۵۰ مدرسه این طرح را در تابستان اجرا کردند و به شکل عملی به شعار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر «تربیت بدون توقف» پاسخ دادند. در سال تحصیلی جدید هم فعالیت‌های این کانون اعم از برنامه‌های ورزشی و علمی و مهارتی ادامه دارد. اولویت این کانون کنشکری دانش آموزان در فضای محله، مدرسه و میان دانش آموزان و خانواده است؛ که این شعار سند تحول بنیادین که هر مدرسه کانون پیشرفت محلی خود است را در اولویت دارد.

تشکل نوآوین

یکی از فعالیت‌های مدارس صدرا گردآوری نوجوانان پسر ذیل تشکل نوآوین بود. در این تشکل پسران نوجوان از سید مرتضی آوینی الگوبرداری می‌کنند و در راه جهاد تبیین قدم می‌گذارند و بر عملیات‌های هماهنگ و تشکیلاتی تمرکز می‌کنند تا در زمینه رسانه، هنر و اندیشه، فاتح جنگ روایت‌ها باشند. این نوجوانان در سه باشگاه راوی نو، چراغ‌شو و هنر آوین یاد می‌گیرند تا چگونه با روایت‌های درست پیروز میدان باشند. در نوآوین کار تشکیلاتی در اولویت است؛ و در هر نقطه از کشور باهم گروه تشکیل می‌دهند و با سایر نوآوینی‌ها رقابت می‌کنند. در این دورهمی‌ها نوآوینی‌ها مشکلات جامعه را شناسایی می‌کنند، راهکار اجرایی و طرح‌نامه عملیاتی می‌دهند و در قدم نهایی برای جهاد تبیین که این روز‌ها تب داغی دارد آماده می‌شوند و عملیات‌های مختلفی را در سراسر کشور با کمک دیگر نوآوینی‌ها اجرا می‌کنند. رویداد ملی نوآوین با بهره مندی از ظرفیت پسران نوجوان و ایجاد تشکل‌های رسانه‌ای تبیینی و برگزاری اردو‌های راویان پیشرفت جهت تقویت خودباوری ملی و ارائه روایت‌های نوجوانانه از پیشرفت‌های علمی و صنعتی انقلاب اسلامی از مهمترین فعالیت‌های این تشکل است.

دختران حاج قاسم

یکی از فعالیت‌های دیگر سازمان مدارس صدرا که ذیل بنیاد ملی نوجوان ایجاد شده است تشکل دختران حاج قاسم است. از سال ۹۸ معاونت بانوان سازمان صدرا نسبت به توانمندسازی و آموزش مفاهیم تربیتی برای رسیدن به جامعه تراز انقلابی، دوره تخصصی برای دانش‌آموختگان دختر مدارس صدرا ترتیب داد. این دوره یک دوره تربیت فرماندهی است تا دختران بتوانند مهارت‌های لازم را برای کنشگری اجتماعی به دست بیاورند.

موسسه راه مربی

سال گذشته براساس تفاهم نامه میان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت آموزش و پروش قراردادی برای آموزش ضمن خدمت معلمان منقعد شد و موسسه راه مربی در ذیل این قرار داد شکل گرفت. این موسسه برای توانمندسازی مربیان و معاونین پرورشی تشکیل شده است و دوره‌های آموزشی- تربیتی با اهداف جذب و شناسایی مربیان و معاونین پرورشی مستعد، رشد و تعالی استعداد‌ها و و توانمند سازی با شناخت مسائل و روش حل مسئله‌های تربیتی و راهبری شبکه‌ای مربیان مدارس پرورشی با کار تشکیلاتی و عملیات‌های مدرسه‌ای جهت تغییر و اثر بخشی برگزار می‌شود. همچنین در اجلاسیه‌ای که در انتهای شهریورماه برگزار شد توانمندسازی طلاب آغاز شد و از نظر تربیتی و مهارتی آموزش‌هایی درنظر گرفته شد تا با شروع سال تحصیلی جدید یک طلبه در هر مدرسه برای مشاوره و بحث تربیتی دانش آموزان حضور داشته باشد.

موفقیت‌های مدارس صدرا

امسال شاهد موفقیت‌هایی از دانش آموزان مدارس صدرا در کنکور سراسری ۱۴۰۲ بودیم. استان اصفهان، مازندران، یزد و کرمانشاه از استان‌هایی بودند که دارای رتبه‌های سه رقمی و دو رقمی در کنکور امسال بودند. استان یزد با دو رتبه تک رقمی و دو رقمی و دو رتبه سه رقمی، استان اصفهان با سه رتبه سه رقمی، استان مازندران با دو رتبه دو رقمی و استان کرمانشاه با یک رتبه سه رقمی از موفقیت‌های مدارس صدرا به حساب می‌آید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.