حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2684×
تپش قلب ایران و جهان در حرم خورشید هشتم + عکس
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۴
شناسه : 19162
بازدید 116
10
قلب همه ایران نه قلب همه جهان در مشهد می‌تپد. بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) مملو از انبوه جمعیت عزاداری بود که از جای جای ایران و جهان آمده اند تا به دنیا بگویند نور اهل بیت(ع) خاموش شدنی نیست و هر روز فروزان تر از قبل نورافشانی می کند.
ارسال توسط :
پ
پ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِیَّ بْنَ مُوسی الرِّضا؛ امروز در سوگ خورشید هشتم چه شور و غوغایی برپا شده است. سی‌ام صفر دیگری از راه رسید و مردم عاشق و دلباخته حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در سراسر ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان با برافراشتن بیرق های عزا بر سر در خانه‌ها و کوچه‌های شهرها و شرکت در محافل و مجالس عزا، در سوگ شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و امام رئوف بر سر و سینه زنان اشک ماتم ریختند.

مردم عزادار امام خوبی ها و مهربانی ها در مجالس عزا نوای “یا اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِیَّ بْنَ مُوسی اَیُّهَا الرِّضا یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَ مَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ” را زمزمه کردند.

در شهرها و روستاها هیئات مذهبی و دستجات عزاداری به خیابان ها آمده اند و با مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در عزای حضرت ثامن الحجج(ع) گریانند و بر سر و سینه می زنند.

حال و هوای متفاوت حرم امام رئوف

قلب دنیا در مشهد می تپد

امروز قلب همه ایران نه قلب همه جهان در مشهد می‌تپد. بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) مملو از انبوه جمعیت عزاداری است که از جای جای ایران و جهان آمده اند تا به به دنیا بگویند نور اهل بیت(ع) خاموش شدنی نیست و هر روز فروزان تر از قبل نورافشانی می کند.

جای جای شهر مشهد مملو از جمعیت عزادار و زائرانی است که پیاده یا سواره برای عرض ارادت به پیشگاه امام رضا(ع) خود را به مشهد رسانده اند و بارگاه ملکوتی رضوی را همچون نگینی در برگرفته و در سوگ عالم آل محمد(ص) به عزاداری و سوگواری می پردازند.

تپش قلب ایران و جهان در حرم خورشید هشتم +عکس

نوای «یا رضا» به آسمان رسید

عزاداران و دل‌سوختگان با در دست داشتن عَلَم ها و پرچم‌های مزین به القاب و اسامی ائمه اطهار(ع) درحالی‌ که به سوگواری و سینه زنی و زنجیرزنی مشغول هستند گروه گروه با نوای «یا رضا» خود را به حرم مطهر خورشید هشتم می‌رسانند.

در بین انبوه جمعیت عزادار می توان زائرانی از سایر کشورها را مشاهده کرد که به عشق مولا خود را به مشهد رسانده اند و با چشمانی اشکبار در سوگ عالم آل محمد می گریند و دلهایشان را با نور معرفت رضوی جلا می دهند.

۳۱۵ هزار زائر پیاده به حرم مولا رسیدند

براساس آمارهای اعلامی بیش از ۳۱۵ هزار زائر پیاده از ۶ مسیر منتهی به مشهد مقدس همزمان با سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) وارد پایتخت معنوی ایران اسلامی شده اند.


تپش قلب ایران و جهان در حرم خورشید هشتم + عکس

خدمت رسانی ۶۰۰ موکب به زائران

در کنار موکب‌های آستان قدس رضوی، بیش از ۶۰۰ موکب‌ مردمی برای خدمت رسانی به زائران در مشهد مقدس به ویژه اطراف حرم مطهر برپا شده است و از عزاداران امام رئوف میزبانب و پذیرایی می کنند.

براساس اعلام حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی امسال پیش بینی حضور ۸ میلیون زائر در مشهدالرضا شده و همه تمهیدات برای خدمت رسانی به زائران اندیشیده شده است.

مساجد، حسینیه ها، مدارس علمیه، مدارس آموزش و پرورش، زائرسراها و حتی پارکینگ ها حرم مطهر رضوی برای اسکان و استراحت زائران تجهیز و آماده شده اند و پذیرای عاشقان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند.

مقتل خوانی شهادت غریبانه

حرم مطهر رضوی هم برنامه های فرهنگی متنوعی را برای بهره مندی زائران امام مهربانی ها تدارک دیده است. یکی از این برنامه ها مقتل خوانی شهادت غریبانه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توسط آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بود.

امام جمعه مشهد در این مقتل‌خوانی به شرح سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو، علت فراخواندن ایشان توسط مامون به این شهر، ماجراهایی که در طول مسیر اتفاق افتاد که بارزترین آن روایت حدیث سلسله‌الذهب در نیشابور بود و چگونگی به شهادت رساندن امام رضا(ع)، پرداخت.

تپش قلب ایران و جهان در حرم خورشید هشتم + عکس

خطبه‌خوانی در شب شهادت مولا

در شب شهادت امام رضا(ع) هم آیین سنتی و باشکوه خطبه‌خوانی با شعار محوری «آرام جان‌ها» در فضایی سرشار از معنویت در صحن و سرای امام رضا(ع) برگزار شد.

در این آیین علاوه بر زائران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) جمعی از مسئولان عالی رتبه لشکری و کشوری نیز رخت سیاه بر تن کردند و در کنار خادمان امام رضا(ع)، در عزای شهادت حضرت مولا به سوگ نشستند.

در آغاز مراسم، حاضران به آیاتی از کلام وحی که توسط قاری و مؤذن حرم مطهر قرائت شد، گوش جان سپردند، پس از آن خادمان، حُفّاظ و دربانان به اجرای برنامه شمع گردانی پرداختند که اجرای این مراسم پرشکوه با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت ذاکر و مرثیه خوان اهل بیت(ع)، ابراهیم احمدی همراه بود.

خطبه شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توسط حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر قرائت شد و در پایان شرکت کنندگان برای سلامتی امام زمان(عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب و پیروزی و سربلندی امت اسلام دست به دعا برداشتند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.