حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2682×
امام محمد باقر(ع) با مجاهدت علمی خود انقلاب فرهنگی شیعه را پدید آورد
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
شناسه : 21715
بازدید 66
2
رئیس اداره تبلیغات اسلامی حاجی‌آباد: رییس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد گفت: حضرت امام باقر (ع) مخزن علم الهی بوده و با مجاهدت علمی خود انقلاب فرهنگی شیعه را پدید آورد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد،حجت الاسلام خانجانی ،با تبریک آغاز ماه رجب و سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر (ع) گفت: سراسر زندگی امام محمد باقر (ع) زهد و دانش بود و جان تازه‌ای به مکتب اسلام بخشیده و پیچیدگی‌های دانش را به روی مشتاقان علوم الهی گشود.

حجت الاسلام خانجانی، حضرت امام محمد باقر (ع) را بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه عنوان کرد و گفت: معارف اسلامی و تشیع که به دست امام صادق (ع) انتشار و گسترش یافت، پایه‌گذاری آن توسط حضرت امام محمد باقر (ع) انجام شد.

وی امام محمدباقر (ع) را مشوق مردم برای فراگیری علوم دانست و افزود: امام محمدباقر (ع) باهدف ترویج علم در جامعه، در گام اول درباره اهمیت فراگیری دانش، ارزش و عظمت علما با تشویق مردم به فراگیری علوم زمینه‌سازی و اندیشه سازی کرد. آن حضرت در مورد تشویق به فراگیری علم فرمودند: «تمام‌کمال در سه چیز؛ فهمیدن دین، بردباری بر سختی‌ها و اندازه‌گیری معیشت است.»

حجت‌الاسلام خانجانی مهم‌ترین جهاد علمی حضرت امام باقر (ع) را تأسیس دانشگاه عنوان کرد و افزود: از مهم‌ترین جهادهای علمی حضرت امام محمدباقر (ع) تأسیس دانشگاه و تربیت شاگردان فراوان در بخش‌های گوناگون است. تعداد شاگردان آن حضرت را ۴۶۵ نفر شمرده‌اند که بعد از ایشان امام جعفر صادق (ع) این دانشگاه را گسترش داده و شاگردان زیادی از نقاط گوناگون ممالک اسلامی در محضر ایشان به فراگیری علوم پرداختند که بعضاً تعداد شاگردان امام جعفر صادق (ع) را بین ۴ تا ۶ هزار نفر دانسته‌اند. این امر مهم‌ترین خدمت به عرصه علم و دانش در اسلام است و باید در پیشبرد اهداف عالیه اسلام و پیروی از سیره و منش ائمه معصومین تلاش کنیم.

رییس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد در بخش دیگری از سخنان خود، وظیفه علمای دینی را در گسترش تعالیم اسلامی در جامعه مهم عنوان کرد و افزود: در جامعه کنونی بر علما، دانشمندان و همچنین پژوهشگران و محققین جامعه اسلامی و رهروان پیروان اهل‌بیت (ع) لازم است که درزمینه گسترش آموزه‌های دینی و علوم اسلامی همت گماشته و از سلاح علم و دانش استفاده کرده و روشنگری کنند و همانند امامان و بزرگان دینی ما همچون امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) که به جهاد علمی دست‌زده و برای آن زمینه‌سازی کردند، در فراگیری و گسترش علوم اسلامی تلاش کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.