حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2699×
گفتگو با داوود رستگار رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان حاجی آباد پیرامون بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
شناسه : 5788
بازدید 552
10
گفتگوی خبری گفتگو با جناب داوود رستگار رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان حاجی آباد پیرامون بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه
ارسال توسط : نویسنده : اسداله نظری
پ
پ

ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه چیست(آسیب ها و نقاط ضعف ساختارکنونی چیست)

حزکت‌های رسانه‌های کشورمان درخور قدردانی و روبه‌جلوست، امّا در تراز انقلاب اسلامی نیست. سرعتش در موضوعات راهبردی کُند، اقداماتش در مقابل تعرض رسانه‌ای دشمنان غیربازدارنده و غیرهم‌افزا و نوع اقداماتش غیرجریان‌ساز و راهبردها بیشتر انفعالی بوده ‌است. غفلت از تحلیل‌محوری، غلبه نگاه رویدادی، روزمرگی و ضعف نگاه به آینده (ساختاری و محتوایی) در حوزه‌ی برنامه‌سازی، ضعف ایده و پژوهش، پردازش خطی و تک‌بُعدی به موضوعات در « بیشتر طرح مشکل به‌جای حل آن‌ها بوده است. نتیجه این نوع عملکرد پدیده‌ی وارونگی افکار عمومی، کاهش اعتماد مخاطبان، تعمیق شکاف با نخبگان، کاهش توان رقابتی و فرصت‌سازی برای رسانه‌های رقیب و دشمن را به‌دنبال داشته است.

 

مهمترین مسئله کشور و مردم در بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه باید حل شود، چه مسئله ای است؟

یکی از عوامل مهمی که تغییر و تحول‌ پیوسته و گسترده در رسانه‌ها را اجتناب‌ناپذیرکرده، تکنولوژی‌های ارتباطی و دسترسی همه به آن‌هاست؛ تحول در تکنولوژی‌های ارتباطی با تحول و بازسازی در سازمان‌ها به‌ویژه سازمان رسانه‌ای و جامعه، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند به‌گونه‌ای که تحول در یکی، تحول در دیگری را موجب شده است. پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و بروز پدیده‌ی ارتباط جمعی شخصی تغییرات در سازمان‌های رسانه‌ای و متعاقب آن سایر ارکان جامعه و نوع روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به‌ویژه سبک زندگی را موجب شده است.

جایگاه مردم در نظام حکمرانی مطلوب فرهنگ چیست،

 

مردم ابزاروهدف توسعه هستند.اما قدرت،منابع ومنافع آنهامتفاوت است وچنانچه دولتی بخواهد کارآمد باشد بایدنماینده وپاسخگوی همه آنان باشد. در حکمرانی خوب بین سه رکن اصلی دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی وجود دارد با ورود شهروندان یا به مفهوم سازمان یافته تر آن، جامعه مدنی، به عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری، جریان اداره کشور از یک نظام اقتدارگرا و آمرانه به فرایندی مردم سالار و مشارکتی تبدیل خواهد شد. آزادی های بیان،انجمن ها،گردهمایی های صلح آمیزوحقمشارکت در امور عام از جمله حقوقی اندکه امکان بسیج مردمی را برای برآوردن تغیرات مثبت فراهم می کند.آزادی بیان در برگیرنده هیچ یک از ما به شمول دولتها به تنهایی به تمام واقعیت ها وبهترین . حق مطالبه ،دریافت وارسال هرگونه معلومات ونظریات می باشد نظریات را در اختیار نداریم وتمام دلایلی که مشکلی را که در صدد حل آن هستیم خلق کرده است را نمی دانیم.ما تنها وتنها می توانیم از دانش وخرد همگانی سود ببریم.

 

 

 به نظر شما مهمترین اصل و سیاست حکمرانی فرهنگی چیست؟

امروزه سرنوشت کشورها کاملاً با تحولاتی که در عرصه فرهنگ در سطوح ملی و فراملی رخ می دهد پیوند خورده است. کشورها و یا به عبارت دقیق تر دولت و ملت ها در جهان متغیّر کنونی وارد فضایی شده اند که اقدامات و فعالیت هایشان به طور اجتناب ناپذیری تحت تأثیر تحولات عرصه فرهنگ قرار دارد. مدیریت و حکمرانی فرهنگی یکی از نیازهای اساسی کشورها در وضعیت کنونی است. تعریف، دامنه و گستره فعالیت های فرهنگی و مقولاتی که با فرهنگ مرتبط هستند در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و انتظارات مختلفی نیز از آنها وجود دارد ولی تمامی آنها به نحوی این فعالیت ها را تحت نظارت خود دارند و نسبت به آن حساس هستند. سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی یونسکو سازمانی است که کارویژه¬های اصلی آن فرهنگ بوده و با سیاستگذاری های فرهنگی و ساز و کارهای خود نقش بسیار مهمی در عرصه جهانی جهت تسری فرهنگ و حکمرانی فرهنگی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.