حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2700×
قدر؛ شب تجدیدنظر اراده‌های الهی
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
شناسه : 9483
بازدید 100
5
یادداشت: معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: خداوند هرساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده‌ بندگانش می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدیدنظر شود.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛ حجت‌الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب رقم خوردن سرنوشت بندگان خداست. در شب نزول قرآن، امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‌ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان باشد، مقدر می‌شود.

وی افزود: خداوند هرساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده‌ بندگانش می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدیدنظر شود. در این ماه مبارک که ماه مهمانی خداوند است، باید انسان در خود تحول ایجاد کرده و به اصلاح شیوه زندگی گذشته خود بپردازد. ‌شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و تا می‌توان باید از فضیلت‌های این شب بهره برد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: مفسرین معانی مختلفی از جمله منزلت، ارزش و تنگنا برای قدر بیان کرده‌اند؛ همچنین قدر به معنای تقدیر و سرنوشت است، یعنی شبی که در آن مجدداً مقدرات و سرنوشت انسان‌ها معین می‌شود. شب قدر، شب با ارزش و پر فضیلتی بوده و با امور مهم و با عظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش فضای خاص معنوی و تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها همراه است.

حجت‌الاسلام فولادی ادامه داد: در رابطه با عظمت شب قدر همین‌ مقدار بس که خداوند متعال برای این شب یک سوره در قرآن کریم با نام سوره قدر نازل کرده؛ ضمن اینکه در آموزه‌های دینی و سفارش‌های بزرگان دینی به بهره‌برداری از شب قدر بسیار توصیه شده است.

وی بیان داشت: شب قدر مهلتی برای همه آنان است که عمر خود را به بی راهه رفته‌اند، تا لحظه‌ای به خود آیند و اندیشه کنند؛ اگر انسان می‌خواهد خدا چیزی به او عطا کند قطعاً بدون تلاش و کوشش و بی‌جهت به آن دست نخواهد یافت و باید در این زمینه و برای رسیدن به آن تلاش کند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: انجام اعمال مختلفی همچون غسل شب احیا، خواندن دو رکعت نماز این شب، قرآن به سر گرفتن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی و استغفار و توبه در این شب توصیه شده است.

فولادی ابراز داشت: سیره و روش رسول خدا (ص) سرمشق همه خلایق و حتی اسوه امامان معصوم (ع) بود. آن حضرت در شب‌های قدر، حال و هوای دیگری داشت. امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (ع) در این باره می‌ فرماید: پیامبر اسلام خود و خاندانش در دهه آخر ماه مبارک رمضان، شب را احیا می‌ کردند و به خواب نمی ‌رفتند.

وی همچنین گفت: همچنین حضرت فاطمه زهرا (س) نیز چون پدر معصومش، شب‌های قدر را احیا ‌می‌گرفتند نه تنها خودش، شب زنده دار بود بلکه کودکان و نوجوانان خانه را نیز با این سنت آشنا می‌ ساخت و شب‌های قدر که فرا می ‌رسید به فرزندان خود، توصیه می‌ کرد غذای کمتری بخورند تا بر اثر پرخوری زودتر به خواب نروند و برای شب زنده داری حال و نشاط بیشتری داشته باشند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان اذعان داشت: امام خمینی (ره) نیز به محض طلوع ماه رمضان دیدار رسمی و عمومی با مردم و برخی از کارهای خود را تعطیل می‌ کردند و به دعا، نیایش، عبادت و خودسازی می ‌پرداختند و جان تازه ‌ای می‌ گرفتند و پس از پایان ماه رمضان، با قدرت و توان و تأییدات مضاعف الهی و معنوی، در صحنه سیاست حضور پیدا می کردند.

حجت الاسلام فولادی افزود: با عنایت به آموزه‌های دینی و سفارش و توصیه‌های بزرگان در خصوص اهمیت شب قدر می طلبد همه ما مخصوصاً نوجوانان و جوانان این فرصت‌ها را قدر دانسته و نهایت استفاده را از لحظات معنوی این ماه عظیم الشأن و با شرافت به ویژه شب‌های احیا داشته باشیم و خودمان را به درگاه ربوبی خداوند متعال عرضه کنیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.