حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2695×
رفتار خادمان قرآن باید برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
شناسه : 1326
بازدید 116
11
علی‌اکبر توپچی،قاری قرآن: «علی‌اکبر توپچی» معتقد است یک خادم‌ القرآن نه‌ تنها باید در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش‌آفرینی کند بلکه باید رفتار و عملش نیز برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «علی‌اکبر توپچی» یکی از خادمان قرآنی کشور است که در بیست‌ویکمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش مدیریت در سال ۹۴ مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن شد. او در دوره مدیریتی خود سوابق حضور به‌عنوان «معاون سازمان دارالقرآن الکریم» را علاوه بر مدیریت قرآنی جامعة‌المصطفی العالمیه در کشورهای بلغارستان، ترکیه،‌ تایلند و تاجیکستان، مدیریت فرهنگسرای قرآن شهرداری تهران و داوری در مسابقات استانی و کشوری را دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های فردی که به‌عنوان خادم قرآن، مفتخر می‌شود گفت: بی‌شک، مجموعه‌هایی که افرادی را تحت عنوان پیشکسوتان قرآنی و یا خادمان قرآن انتخاب می‌کنند، قطعاً معیارها و ملاک‌های مشخصی را دراین‌باره دارند، اما شاید برخی از ویژگی‌ها باید در اولویت بخش‌های مختلف مدیریت، آموزش، هنری، پژوهشی قرار گیرد. یکی از آن‌ها بحث سن و سال دوستان است، البته ممکن است استثنائاتی پیدا شود که این ویژگی را کمرنگ کند.

توپچی اضافه کرد: عنوان خادم قرآنی را به فردی اطلاق می‌کنند که تاریخ و برهه‌ای از زندگی‌اش، گذشته باشد و حدود ۳۰ و ۳۵ سال در موضوعات مختلف قرآنی، زمان گذاشته باشد، بنابراین معتقدم زمان یکی از مقولات و پارامترهای مهم است و فرد باید دایره سنی را گذرانده باشد.

این خادم‌القرآن با اشاره به اینکه منظور از سن، صِرف سن و سال نیست، اضافه کرد: بلکه در کنار آن استمرار در فعالیت قرآنی، تجربه، تخصص و تبحر نیز مهم است. بنابراین عزیزانی که به‌عنوان خادم قرآن انتخاب می‌شوند، نباید مقطعی در این زمینه فعال باشند و بلکه مراد این است که فرد به‌صورت مستمر در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی باشد و کار خود را در زمینه‌ها و رشته‌هایی چون آموزش، مدیریت، پژوهش و هنر و… داشته باشد.

وی با تأکید برداشتن نوآوری و خلاقیت و کارهای خاصی که بیانگر شوق، دقت، توجه و حساسیت‌های لازم یک خادم قرآن، گفت: یعنی فرد در مدت‌زمان فعالیتش، کارهای خاص و فاخری را انجام داده باشد که قابل‌اعتنا و تأثیرگذار باشد و این از عواملی است که در انتخاب خادمان قرآن مؤثر است.

این فعال قرآنی افزود: موضوع دیگر که مربوط به همه خادمان قرآن است، بحث اخلاقیات و رفتار و منش‌ها است، یعنی فردی که عنوان خادمی قرآنی را دارد و به او این عنوان اطلاق می‌شود، قطعاً داشتن اخلاق و منشی که خاص و عام آن را به زبان بیاورند و برگرفته از قرآن باشد، مهم است.

این مدرس قرآن درباره مسئولیت اجتماعی پس از دریافت این عنوان، تصریح کرد: مسئله نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری خادمان قرآن در جامعه، مهم است، یک خادم قرآن در اجتماع و مسائل و مشکلات جامعه، در اخلاق و گفتار و هم عملاً نقش‌آفرین است و حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه از ویژگی‌های خادم‌القرآن است.

وی تأکید کرد: هنگامی‌که عنوان خادم‌القرآن اطلاق می‌شود، فرد دچار تشخص ارزشمندی می‌شود، به‌طوری‌که باید در رفتار و منش و عملش آموزه‌های قرآنی برداشت شود. یک خادم‌القرآن باید در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و… جامعه نقش‌آفرینی داشته باشد و انسان منفعل نباشد. یک خادم‌القرآن فردی نیست که صرفاً به موضوع قرآنی توجه کند و نسبت به سایر مسائل بی‌توجه باشد.

توپچی در پاسخ به این سؤال که آیا طی این سال‌ها خادم یا خادمانی به‌عنوان الگوی زندگی قرآنی شما بوده‌اند؟ گفت: هنگامی‌که از زمان پیش از انقلاب، وارد فعالیت‌های قرآنی به‌عنوان شاگرد کلاس قرآن شدم، همیشه توجهم به این بوده است تا در کنار بهره‌گیری از کلام وحی در رفتارها و برخوردها و سخن‌هایم، با الگوهایی که در جامعه است و از الگوهای زنده در فضای قرآنی، بهره‌مند شوم و همیشه سعی کردم خط‌مشی اساتید گران‌قدری چون سید محسن خدام حسینی، سید محسن موسوی‌بلده و محمد خواجوی و سایر اساتید را نصب‌العین خود قرار دهم.

این خادم‌القرآن در زمینهٔ دغدغه اصلی در امور قرآنی، افزود: مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعی که برای اهل قرآن، دانشجویان قرآن و اساتید قرآن و برای تمامی افراد در زمره کلام وحی، مدنظر است؛ هم سویی رفتار و گفتار است، یعنی یکی بودن، نزدیک بودن رفتار و گفتار مهم است، چنانکه در کلام وحی خطاب به مؤمنین فرموده است: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ». حال عمل به این موضوع برای فردی که عنوان خادم قرآنی را دارد، مضاعف است. فردی که اهل قرآن است، نباید گفتار و رفتارش باهم دوگانگی داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین نیازهای مهم در جامعه قرآنی، یکی بودن گفتار و رفتار است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.