حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2695×
خطبه‌های امام سجاد(ع)، چهره زشت بنی‌امیه و یزید را برای همه آشکار کرد
۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
شناسه : 1371
بازدید 130
13
سرپرست تبلیغات اسلامی ابوموسی به تبیین نقش امام سجاد علیه السلام در قیام عاشورا پرداخت. سرپرست تبلیغات اسلامی ابوموسی به تبیین نقش امام سجاد علیه السلام در قیام عاشورا پرداخت.
ارسال توسط : نویسنده : محمد دستوار
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین حسنی، سرپرست اداره تبلیغات اسشلامی ابوموسی گفت: امام حسين عليه السّلام بر اساس وظيفة الهي خود و با هدف شناساندن اسلام واقعی در برابر اسلام اموی قیام کرد تا براي هميشه تاريخ روشن كند كه مكاتب و مذاهب خارج از مسير اهل‎ بيت باطل است.

وی تصریح کرد: در حقيقت هدف امام پاسداري از امامت بود كه امام سجاد عليه السّلام با مواضع خاص كه با توجه به شرايط خاص زمان خود اين هدف امام را محافظت نمود و استمرار مسير هدايت را با امامت استوار نمود و تمام اهداف قيام امام حسين را در دورة اسارت و پس از آن تبيين نمود.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی درباره نقش امام سجاد علیه السلام در قیام عاشورا  گفت: حماسه عاشورا و قیام بزرگ امام حسین علیه السلام و نقش امام سجاد علیه السلام در مرحله اول در روز عاشورا بود که امام بیمار بود و با وجود بیماری به یاری امام زمان خویش شتافت اما سیدالشهدا علیه السلام او را از این کار منع کرد و او به خیمه بازگشت.

وی ادامه داد: مرحله دوم و اصلی نقش امام سجاد علیه السلام در عصر عاشورا بود که با برافراشته کردن علم خونین امام حسین و احیای اهداف قیام ایشان آغاز شد و آن حضرت از هر فرصتی برای روشنگری بهره می برد.

سرپرست تبلیغات اسلامی ابوموسی با اشاره به ایراد خطبه های توسط امام سجاد علیه السلام در هر فرصت و موقعیت گفت: امام عليه السّلام براي روشنگري مردم و تبيين معارف حقه و پرده‌برداري از چهرة منفور بني‌اميه خطبه‌هايي ايراد فرمودند كه مهم ترین آنها خطبه های کوفه، مدینه و شام بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی گفت: در خطبه کوفه سخنان امام علیه السلام چنان برای مردمی که به تماشای اسرا آمده بودند تأثیرگذار بود که آنان از اقدامات خود اظهار ندامت کردند و همه از آن حضرت اعلام حمایت کردند و از دشمنان آنان اعلام برائت کردند.

وی گفت: در خطبه شام روشنگری های امام سبب شد که مردمی که با تبلیغات چهل ساله معاویه از اسلام واقعی دور شده بودند و شناخت صحیحی از اهل بیت علیهم السلام به یزید فشار بیاورند و یزید به دنبال تبرئه خود در موضوع شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش باشد و دیگران را مقصر جلوه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی درباره خطبه امام سجاد علیه السلام در مدینه گفت: یکی دیگر از خطبه های روشنگرانه امام سجاد خطبه ای بود که در استقبال مردم مدینه از کاروان بازماندگان کربلا ایراد کردند که ایشان در این خطبه شورانگیز و روشنگرانه چهره زشت بنی امیه و یزید را برای همه آشکار کرد که قیام مردم مدینه علیه یزید را به دنبال داشت.

سرپرست تبلیغات اسلامی ابوموسی با اشاره به تبيين معارف الهی اهل بیت علیهم السلام  و مبارزه در قالب دعا توسط امام گفت: امام زين العابدين عليه السّلام علاوه بر حفظ دستاورد عاشورا باید امامت را نیز حفظ می کرد و این کار را در آن محیط پر از اختناق و رعب و وحشت در قالب دعا بيان مي‌فرمود و این ادعیه هم شامل مباحث سياسي و اصول اعتقادي بود و هم مسئلة امامت و رهبري حقيقي جامعة اسلامي و غصب و تصاحب آن توسط حكام جور را بیان می کرد.

وی یکی دیگر از اهداف امام را برخورد و مبارزه با علماء درباري دانست وتصریح کرد: اينان كساني بودند كه فكر و ذهن مردم را به سوي بني‌اميه جهت مي‌دادند و آنان را با وضعي كه بني‌اميه طالب آن بودند در جامعه حاكم باشد، عادت مي‌دادند و افكار ناشايست و فرهنگ نادرست اموي را در قالب اسلام به خورد مردم مي‌دادند.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی گفت: از دیگر اقدامات این امام همام يادآوري مكرّر قضية كربلا بود که نمي‌گذاشت ظلم و جنايات حكومت بني‌اميه از خاطره‌ها فراموش شود.سيد الشهداء  عليه السلام حماسه بزرگي در روز عاشورا و در زمين كربلا خلق نمود و امام سجاد عليه السلام اين حادثة تاريخي را از قيد زمان و مكان آزاد کرد و شعار «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» را جاودانه ساخت.

سرپرست تبلیغات اسلامی ابوموسی دیگر اقدام امام علیه السلام را تربیت شاگردان دانست و تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقدامات امام سجاد علیه السلام در زنده نگه داشتن قیام سیدالشهدا علیه السلام تربيت شاگردان و اصحاب خاصّي كه هر يك از آنها حافظ دستاوردهاي مكتب عاشورا و امامت بودند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.