حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2702×
۳۴ مسجد در استان مرکزی به ثبت آثار ملی رسیده است
۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
شناسه : 1365
بازدید 135
5
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: 34 مسجد در استان مرکزی به ثبت آثار ملی رسیده است که در صدد افزایش آن هستیم.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار کرد: در استان مرکزی ۳۴ مسجد در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده که با رایزنی‌های انجام‌شده و با توجه به پتانسیل استان، تعداد مساجد ثبت‌شده افزایش می‌یابد.

مرزبان در ادامه گفت: این مساجد در شهرستان‌های آشتیان، اراک، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه و محلات استقرار دارند و پیش‌ازاین ۲۶ مسجد تاریخی در استان به ثبت ملی رسیده بود که امسال تعداد مساجد ثبت ملی شده استان به ۳۴ مورد افزایش‌یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: مسجد به‌عنوان یکی از زیباترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه اسلامی، از همان نخستین روزهای تأسیس، کانون مرکزی جامعه اسلامی در تصمیم‌گیری، فرهنگ‌سازی، مدیریت و مرجع رفع مشکلات حکومت و مردم در جامعه اسلامی بر محور نماز و ذکر و دعا بوده است.

او ادامه داد: همچنان که مساجد در فراز و نشیب‌های مختلف تاریخ اسلام همواره با توجه به شرایط جامعه، نهادی فعال در خدمت‌رسانی به جامعه بوده‌اند، در ایام شیوع بیماری کرونا هم مساجد ضمن حضور فعال در مقابله با این بیماری فعالیت‌های اجتماعی خود را بیش‌ازپیش گسترش دادند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به بازسازی مساجد در استان مرکزی اضافه کرد: مساجد تاریخی مرمت‌شده در سال گذشته شامل: آواربرداری، سبک‌سازی، بام سازی و اجرای عایق در مسجد و مدرسه سپهداری مجموعه بازار اراک، مرمت بدنه‌ها و جداره‌های صحن مرکزی مسجد اعظم زرندیه، مرمت بدنه‌ها و پاک‌سازی و بندکشی مسجد انقلاب ساوه، مرمت بام و اجرای کاه‌گل تعویض آجرهای فرسوده، بندکشی، پاک‌سازی و تثبیت کتیبه‌های گچی مسجد جامع ساوه، سه مرحله مرمت منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش، مرمت بدنه‌های داخلی و پاک‌سازی و تعویض آجرهای فرسوده، بندکشی و کف سازی با آجرفرش مسجد تاریخی مس سر دلیجان بوده است..

مرزبان خاطرنشان کرد: بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان در شهرستان تفرش با که ۸ مسجد تاریخی مستقر است و پس از آن شهرستان‌های اراک با ۷ اثر، ساوه ۴ اثر، آشتیان و محلات با ۲ اثر و خمین، خنداب و دلیجان با یک اثر قرار دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.