حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2660×
زینب(س) ؛ اسوه صبر و شکیبایی
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۱۷
شناسه : 14687
بازدید 291
20
معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی هرمزگان در یادداشتی به تشریح فضائل حضرت زینب سلام الله علیها پرداخته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان ، حجت‌الاسلام محمد ففولادیدر این یادداشت نوشت: مام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏

1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)

2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)

3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134)

4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد علیه السلام را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.