حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2665×
هفتمین اجلاسیه نماز استان هرمزگان برگزار شد
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
شناسه : 14311
بازدید 76
2
با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور: هفتمین اجلاسیه نماز استان هرمزگان با حضور مسئولان کشوری و استانی، فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید و ... در سالن اجتماعات شرکت گاز برگزار شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در این همایش اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی های انسان مسلمان، پایبندی به ذکر خداست و ذکر خدا، تحولات سازنده در فرد و اجتماع است.

وی افزود: امروز اگر نگاهی به معایب و محاسن تمدن غرب کنیم متوجه خواهیم شد که بخش عظیمی از انحرافات در دنیای معاصر ناشی از فراموش کردن یاد خداست ما هم به عنوان امت اسلامی با یاد خدا حیات طیبه پیدا می‌کنیم. هیچ چیز دیگری جای ذکر الهی پر نمی‌کند اگر ما هم قصوری داشته باشیم طبق سنت های حاکم بر هستی، با مشکلات مواجه خواهیم شد اما اگر روی به خدا بیاوریم و از نماز برای حل مشکلات فردی و اجتماعی و خانوادگی استمداد کنیم گره ها باز خواهد شد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور خطاب به نوجوانان حاضر در اجلاسیه اذعان داشت: کسانی که در جهان اسلام به جایی رسیده اند در پرتو اقامه نماز و ذکر خدا به آن جایگاه دست یافته اند، علم و ایمان به صورت توأمان سازنده است ما به عنوان کسانی که نام مسلمان و عنوان توحید را سرلوحه زندگی خود قرار داده ایم باید بیش از هر چیزی مراقب نمازمان باشیم.

زرهانی با بیان اینکه اقامه نماز بر عهده همگان است، تصریح کرد: اساساً تمدن با فرهنگ حیات پیدا میکند و تمدن اسلامی با فرهنگ اسلامی و همچنین فرهنگ اسلامی با عبادت نماز و سایر عبادات استمرار می‌یابد، این اساس مهمترین رسالت حاکمان اسلامی اقامه نماز است.

وی گفت: امروزه در جامعه اسلامی ضمن پایبندی اکثریت مردم به دین و توحید و یکتاپرستی، اقامه نماز و انجام سایر عبادات، کاهلی هایی نیز وجود دارد که باید علت آن را یافت، چراکه هر رفتاری در انسان معلول علت یا علل است.

زرهانی ادامه داد: در ابتدای تاسیس ستاد اقامه نماز، از اساتید دانشگاه تهران تقاضا شد مطالعه ای در خصوص کاهلی به نماز در میان اقشار مختلف جامعه انجام دهند، بالای ۹۰ درصد از افرادی که تاریخ الصلاة یا کاهل نماز بودن اعلام کردند ما فلسفه نماز را بلد نیستیم و نمی‌دانیم چرا باید نماز خواند ؟ خداوند چه نیازی به نماز ما دارد؟! ، این بیانگر آن است که ما در نظام تعلیم و تربیت در مدارس، دانشگاه ها ، صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه‌های فرهنگی و حتی والدین در درون خانواده ها، همانطور که از کار و آداب نماز را به فرزندان یاد می‌دهند باید فلسفه و اسرار نماز را به آن آموزش بدهند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه نظام آموزشی در مدارس و دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد، تصریح‌ کرد: پیوند خانه و مدرسه و مسجد باید به عنوان یک حرکت مهم مد نظر قرار بگیرد هر خانواده‌ای واقعیت ارتباط مسجد داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم هم مسلمان باشیم و هم از مسجد فاصله بگیریم.

وی در ادامه افزود: مسجد در صدر اسلام هم مرکز عبادت بود و هم مرکز سیاست و تمشیت امور مسلمین و مرکز فرماندهی و فراخوان به سمت جهاد و همچنین برای حل معضلات اجتماعی راهگشا بود.

تجلیل از 100 نفر فعال نمازی در هرمزگان

حجت‌الاسلام محمد اعتمادی رییس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان در این همایش اظهار کرد: ستاد اقامه نماز به استناد آیه ۴۱ سوره حج، رسالتش فرهنگ سازی و تثبیت امر اقامه نماز در جامعه است و جامعه هدف و ماموریت محوله ستاد نیز در وهله نخست، ناظربه دستگاه‌های اجرایی، سازمان ها ، نهادها، کارخانجات، بیمارستانها، مدارس ، مراکز آموزش عالی و … است که اعزام امام جماعت، احداث فضای نمازی، تجهیز و توسعه نمازخانه‌ها و ارائه آموزش‌های کاربردی وتخصصی است که همه این فعالیت ها و برنامه ها در قالب انعقاد تفاهم نامه با ادارات خواهد بود و بیشترین رسالت ما قطعا متوجه مدارس و مراکز آموزش عالی می‌باشد.

وی افزود: ستاد اقامه نماز نسبت به دانش آموزان؛ این نسل نو و جوان اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان، رسالت سنگینی بر عهده است که مهمترین فعالیت و راهبرد مدنظر آن، تبیین شیوه های متنوع و جذاب دعوت به نماز است.

رییس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان با تاکید بر اینکه نماز با خطر کاهلی، سستی و تنبلی مواجه است، تصریح‌ کرد: لذا رویکرد این ستاد با دستگاه اجرایی به موازات اعمال نظارت در وهله نخست، تعاملی است و بحمدالله تاکنون تعامل خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و ستاد اقامه نماز و همچنین بنیاد مهدویت استان برقرار است که جای تقدیر و تشکر دارد.

اعتمادی با بیان اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای برنامه‌های نمازی همراهی و تعامل خوبی با ستاد اقامه نماز داشته اند، اذعان داشت: هفتمین اجلاسیه نماز پس از دو سال وقفه به دلیل شرایط شیوع کرونایی، امروز با مشارکت دستگاه اجرایی و برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور و ستاد اقامه نماز با محوریت و
تشریک مساعی استانداری دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش استان برگزار شد.

وی همچنین تاکید کرد: ستاد اقامه نماز استان هرمزگان به تنهایی نمی‌تواند اقدام یا اقداماتی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز انجام دهد ، هر گامی که برداشته می‌شود با همراهی ومشارکت وهم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی استان است.

رییس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان بیان کرد: در این اجلاسیه از دستگاه های فعال که سال گذشته در سامانه سجاده فعال بوده‌اند تقدیر بعمل خواهد آورد، از آنجایی که سامانه هنوز فعال است و فرآیند ارزیابی سال جاری هنوز پایان نیافته است از دستگاه های فعال در سامانه سجاده که درسال گذشته توسط هیات ارزیابی استان بررسی و امتیازات لازم را کسب و احراز نموده اند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، البته تعدادی از دستگاه‌های فعال در سامانه نیز قبل از برگزاری اجلاسیه استانی درقالب لوح تقدیر مورد تجلیل قرارگرفته اند.

اعتمادی در بخش پایانی سخنان خود افزود: برای نخستین بار است که در هفتمین اجلاسیه نماز استان از دانش‌آموزان دانشجویان و معلمان سختکوش و امامان جمعه و جماعات اهل سنت و تشیع همچنین هیأت امنای و مکبرین و موذنین فعال مساجد تقدیر می‌شود.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاسیه گفت: اگرچه اعتقاد داریم که نماز یک امر واجب است و باید این امر به اجابت برسد اما هماهنگی در شکل گیری این موضوع در ادارات بسیار کار مهم ، پسندیده و شایسته ای است به نمایندگی از مردم هرمزگان از همه مدیران که به این فریضه الهی توجه دارند تشکر و قدردانی می کنم.

وی افزود: انتخاب یک روز برای اقامه نماز جمعه به منظور بیان تمامی مسائل اعم از سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، و … در خطبه های نماز جمعه بیانگر یک بازنگری در برنامه ریزی یک هفته ما هست، اگر به همین موضوع توجه کنیم می بینیم که ما یک دینی را اختیار کردیم که خداوند در قرآن کریم بابت این موضوع خود را تحسین می کند و می فرماید: «دین اسلام برترین دین است» و ما هم وقتی متوجه این موضوع شدیم از این بابت، خدا را سپاس گذاریم که ما هم مکتب اسلام را اختیار کردیم و مسلمان شدیم و ما نیز بابت این مسلمانی، خودمان را تحسین می کنیم.

همچنین شیخ حسین بازماندگان امام جمعه اهل سنت بندرپل نیز در این همایش، پیرامون اهمیت نماز و آثار و برکات این فریضه الهی مطالب مبسوطی بیان کرد.

گفتنی است، در پایان هفتمین اجلاسیه نماز از 100 نفر مورد تقدیر قرار گرفتند که شامل دستگاه های اجرایی فعال در زمینه اقامه نماز، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت و شیعه و همچنین هیأت امنای مساجد فعال نمازی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.