حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2637×
ماه زیبایی اسلام
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
شناسه : 12163
بازدید 91
12
یادداشت؛ ربیع الاول سومین ماه از ماه های قمری که مورد توجه مسلمانان است. ماه ربیع الاول دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و اهمیت این ماه در فرهنگ مسلمانان به دلیل همان وقایع و اتفافاتی می باشد که در این ماه رخ داده است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در یادداشتی نوشت: ماه محرم و صفر را با اندوه و اشک و ناله پشت سر گذاشتیم، اشک ریختیم و دل تازه کردیم و با یاد عظمت آقا ابا عبدالله الحسین بزرگ شدیم و اکنون وقت آن است که درماه ربیع‌الاول به یمن رویش دوباره، سجده شکر به جای آوریم و این بهار را قدر بدانیم و بندگی کنیم.

ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه های قمری است که مورد توجه مسلمانان است. ماه ربیع الاول دارای ویژگی های منحصر به فردی است، در روایت داریم که پیامبر (ص) فرمودند هر کس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد، من هم بشارت بهشت را به او می دهم. اهمیت ماه ربیع الاول در فرهنگ مسلمانان به دلیل همان وقایع و اتفافاتی است که در این ماه رخ داده است.

میلاد نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان بهترین مخلوق خدا و اشرف و سید موجودات در ماه شریف ربیع الاول واقع شده است که برطبق اعتقادات شیعیان هفدهمین روز و در نزد برادران اهل سنت دوازدهمین روز ماه ربیع الاول است. به فرمایش امام خمینی (ره) و در راستای همدلی و عشق و ارادت بین شیعیان و اهل سنت، هفته مابین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول با عنوان هفته “وحدت” نامگذاری شده است. همچنین میلاد امام صادق (ع) در هفدهمین روز این ماه از دیگر وقایع مهم ماه ربیع الاول است.

شهادت امام حسن عسگری (ع) در روز هشتم این ماه و آغاز امامت بقیه الله الاعظم (ع) از دیگر وقایع مهم ماه شریف ربیع الاول است. در ماه ربیع الاول حوادث بسیار مهمی در تاریخ اسلام اتفاق رخ داده است، لیله المبیت و شبی که پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه هجرت کرده و امام علی (ع) به دستور پیامبر (ص) در خوابگاه ایشان مستقر شده و خود را فدایی پیامبر (ص) می کنند در این ماه شریف واقع شده است.

رهسپار شدن پیامبر (ص) و آغاز هجرت آن بزرگوار و همچنین ازدواج نورانی پیامبر (ص) با حضرت خدیجه (س) از حوادث مهم در تاریخ اسلام است که در این ماه شریف رخ داده است. شیعه بعد از دو ماه عزاداری، وارد ماه ربیع الاول می شود. ماه ربیع الاول ماه شادی شیعیان است، شیعه بعد از دو ماه عزاداری برای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان و همچنین پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) به ماه ربیع الاول وارد می شود. شیعیان باید با حفظ همه حرمت ها و مبانی دینی و اعتقاداتی خود در این ماه شادی کنند.

دین مبین اسلام از هر فرصتی برای تربیت دینی افراد استفاده کرده تا زمینه تعالی نوع بشر فراهم شود، عبادت و خشوع در برابر خدای متعال یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که در پالایش روح و رسیدن به جایگاه واقعی انسان، اثرگذار است و در همین راستا اعمالی برای این ماه عنوان شده است که با اهتمام به انجام آن می‌توانیم بهره‌ معنوی را نصیب خودمان کنیم.

مهمترین اعمالی که برای این ماه از سوی بزرگان دین بسیار سفارش شده است زیارت رسول خدا (ص) از دور و نزدیک، روزه گرفتن و صدقه دادن در این ماه می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.