حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2666×
عرفه؛ موسم پیوستن به جریان امامت
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
شناسه : 10969
بازدید 161
13
یادداشت: معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در یادداشتی نوشت: روز عرفه به عنوان یکی از مهمترین روزهای معنوی در بین همه مسلمانان، علاوه بر جایگاه فردی و معنوی برجسته، از نمادهای برجسته عرفان اجتماعی اسلام و روز پیوستن به جریان امامت و نقش داشتن در تمدن نوین اسلامی است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، دعا و عبادت رشته اتصال انسان با مبدا هستی و قدرت لایزال الهی است. اما زمانهایی وجود دارد که فرصت ویژه ای برای ارتباط با خدا از طریق دعا و راز و نیاز است. چرا که رحمت خاص خداوند در آن روز از مبدا اعلی به سوی بندگان سرازیر می شود و بنده باید تلاش کند خود را در معرض دریافت آن عنایات و رحمت های ویژه الهی قرار دهد.

یکی از این روزها ، نهم ذی الحجه روز عرفه است که روز دعاو نیایش نام نهاده اند. در بیان جایگاه روز عرفه در روایات معصومین (علیهم السلام) آمده است .« عرفه روز بخشش، روز تغییر شقاوت به سعادت ، روز برابری با ماه رمضان».

روز عرفه به عنوان یکی از مهمترین روزهای معنوی در بین همه مسلمانان، علاوه بر جایگاه فردی و معنوی برجسته، از نمادهای برجسته عرفان اجتماعی اسلام و روز پیوستن به جریان امامت و نقش داشتن در تمدن نوین اسلامی است.

اینکه وعده مغفرت الهی پس از ماه مبارک رمضان در این روز به خصوص به بندگان داده شده و این مطلب که خداوند متعال به اندازه تمام روزها و شب هایی که در ماه مبارک رمضان بندگان را می‌بخشد؛در روز عرفه انسان‌ها را می‌بخشد و انسان شامل رحمت خدا می‌شود به خوبی جایگاه معنوی این روز را تبیین می کند.

آنچه در روایات مربوط به این روز آمده است که “هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آنها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند.

در روایات معصومین علیهم السلام روز عرفه، اهمیت زیادی دارد که به نمونه هایی اشاره می شود.

برابری با ماه رمضان :ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان بنماید.

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.»(من لا یحضره الفقیه؛ج۲،ص۹۹)

دعا و برآورده شدن حاجت : امام صادق علیه السلام در جای دیگری می فرمایند: « هر دعایی که دوست داری برای خود بخوان و [در دعا کردن[ بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است.» و یقینا درخواستها استجابت را در پی دارد (التهذیب الاحکام، ج ۵، ص ۱۸۲٫)

روز بخشش: در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می فرماید: ای فرشتگان من! آیا نمی بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبار آلود از اطراف شهرها آمده اند؟ و آیا می دانید آنها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می گویند: پروردگار ما! آنها مغفرت می خواهند. پس خداوند می فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم!»( عدّه الداعی فی نجاح الساعی، ص ۴۷٫)

 

تغییر شقاوت به سعادت: امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می کنی، حال آنکه در این روز برای بچّه هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می رود که آنها سعید گردند!»( مفاتیح الجنان، ص ۴۶۷)

انتهای یادداشت/

به قلم : حجت‌الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی هرمزگان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.