حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2637×
امام موسی کاظم (ع)صالح‌ترین عبد خدا
۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
شناسه : 11096
بازدید 107
13
معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی هرمزگان در یادداشتی نوشت: پنجره‌های هدایت یک بار دیگر گشوده می‌شوند و خداوند، آفتاب لطف و کرامت خویش را بر دل‌های مشتاق می‌تاباند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان ، خداوند متعال در قرآن یکی از صفات اهل بهشت را فرو بردن خشم بیان فرموده است؛ آنجا که آمده است: وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ

(متقینی که بهشت برایشان آماده شده است) کسانی هستند که خشم خویش را فرو می برند و از مردم (در خطاهایشان) می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (آل عمران آیات 133 و 134)

احکام اجتماعی (عصبانیت)

دو نکته شرعی در احکام خشم و عصبانیت:

1. اگر کسی در حال عصبانیت قسمی بخورد یا عهد و نذری کند چنانچه عصبانیتش، او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است به حدی که متوجه نیست چه می گوید؛ چنین عهد یا قسم و یا نذری اعتبار شرعی نداشته و شخص تکلیفی ندارد؛ مثلا اگر مردی در حال عصبانیتی که او را از حال طبیعی خارج کرده است قسم بخورد که همسرش را طلاق بدهد این قسم هیچ ارزشی ندارد. (1)

2. اگر کسی به مال دیگری خسارت وارد کند (مثلا به خودرو کسی آسیبی وارد کند) یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود، (مثلا بدنش سرخ شود،) ضامن خسارت و یا دیه است؛ و در صورت توانایی باید فورا جبران کند؛ و در این حکم بین کسی که از فرط خشم و عصبانیت اختیارش را از دست داده یا نه، فرقی نیست. (2)

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

نکات توضیحی و منابع:

(1) (توضیح المسائل مراجع، م 2642)

(2) (تحریرالوسیله، کتاب الغصب، م 54 و 55 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 861 ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، ضمان، موجبات ضمان)

گردآورنده: حجت‌الاسلام محمد فولادی معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی هرمزگان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.