حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2666×
اعتیاد جدی ترین آسیب اجتماعی نسل جوان در هرمزگان است
۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
شناسه : 521
بازدید 95
6
در گفتگو با مهر عنوان شد: مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی و فرهنگی استان در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر است که جوانان و نوجوانان ما را مورد تهدید جدی قرار داده است.
پ
پ
اعتیاد جدی ترین آسیب اجتماعی نسل جوان در هرمزگان است

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فرارسیدن یکم تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام راحل رضوان الله تعالی علیه و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را به همه خدمتگزاران حوزه تبلیغ دین، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با گذشت بیش از ۴۰ سال از تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی تا کنون چقدر در انجام وظایف محوله در استان هرمزگان موفق عمل کرده است؟» عنوان کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان همزمان با دیگر استان‌ها در سال ۱۳۶۰ تأسیس شد و از آن سال تا کنون علی رغم کمبود بودجه و نیروی انسانی توانست وظایف و مأموریت‌های محوله را در حد توان خود به انجام برساند.

به گفته حجت الاسلام انصاری راد، تا سال ۷۳ این اداره کل به جز بندر عباس فقط در شهرستان جاسک دارای دفتر بود و مجوز راه اندازی دفتر در سایر شهرستان‌ها داده نمی‌شد و از آن سال به بعد تحولی در استان صورت گرفت و یکی یکی در دیگر شهرستان‌ها دفتر ایجاد و نیروی انسانی جذب شد؛ بودجه سازمان استانی شد و کم کم سازمان در استان جانی تازه گرفت که جای دارد از مدیران کل آن زمان به نیکی یاد کنیم.

وی افزود: در کل می‌توان گفت سازمان در استان با توجه به کمبود منابع انسانی، اعتبارات و زیر ساخت‌ها موفق عمل کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در پاسخ به این سوال که «به عنوان کارشناس امور فرهنگی اگر فعالیت‌های فرهنگی را در استان بخواهید آسیب شناسی کنید، مهمترین علل عدم موفقیت و تأثیرگذاری کم این فعالیت‌ها چیست؟» عنوان کرد: یکی از آسیب‌های اساسی در حوزه فرهنگی استان، موازی کاری‌ها است؛ در طول سال در موارد مختلف از سوی دستگاه‌های فرهنگی موازی کاری صورت می‌گیرد؛ به عنوان نمونه در برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، مسابقات، برگزاری مراسم و…‌.‌… موازی کاری‌ها به چشم می‌خورد و این امر سبب اتلاف وقت و هزینه می‌شود که در جای خود به عنوان یک آسیب جدی تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آسیب بعدی، عدم رعایت اولویت‌های فرهنگی در برنامه ریزی ها است؛ فعالیت‌های فرهنگی به صورت منطقی و اصولی دسته بندی و اولویت گذاری نمی‌شوند و این هم یکی دیگر از معضلاتی است که سبب کم اثر بخشی فعالیت‌ها گردیده است.

حضور مبلغان جوان در محلات آسیب پذیر تأثیر بسزایی بر روی جوانان داشته است

حجت الاسلام انصاری راد در پاسخ به این سوال که «سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان در سالهای اخیر فعالیت‌های زیاد در محلات آسیب پذیر داشته است، اعم فعالیت‌ها را تشریح نمائید؟» ابراز داشت: یکی از ابعاد جدی فعالیت سازمان، فعالیت در بعد اجتماعی است که طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است؛ استقرار مبلغان جوان، با انگیزه، با نشاط و آگاه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در محلات آسیب پذیر به ویژه مراکز آسیب پذیر شهر بندرعباس، سبب کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی در این مراکز شده است.

به گفته وی، مبلغان با برنامه مدون و از پیش تعیین شده در این مناطق به طور مستمر حضور یافتند و زمینه کاهش اعتیاد به مواد مخدر، کاهش طلاق و نیز کاهش مفاسد اخلاقی و دیگر آسیب‌های اجتماعی را فراهم کردند و یکی از رموز موفقیت آنها تبلیغ چهره به چهره و محور قرار دادن نهاد خانواده بوده است.

مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های سازمان حمایت از فعالیت‌های مذهبی و قرآنی محلات آسیب پذیر بوده که سبب جذب جوانان و نوجوانان این محلات و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شده است.

فرهنگ‌های وارداتی از کشورهای جنوب خلیج فارس تأثیری بر فرهنگ جوامع محلی نداشته است

وی در تشریح آسیب پذیری هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تاثیرپذیری از فرهنگ‌های وارداتی گفت: در نگاه اول، این چنین به نظر می‌آید که استان هرمزگان به دلیل ساحلی بودن متأثر از فرهنگ‌های وارداتی از کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ اما با توجه به اینکه مردم این استان پهناور، مردمی نجیب، مکتبی، ولایت مدار و انقلابی هستند؛ فرهنگ‌های یاد شده کمتر بر آن اثر گذاشته است و اگر تأثیر اندکی هم گذاشته است به دلیل کم کاری ادارات و نهادهای فرهنگی است که نتوانسته اند در برابر تبلیغات آنان، برنامه‌های اثر بخش ارائه کنند.

حجت الاسلام انصاری راد تصریح کرد: به عقیده بنده بزرگترین آسیب اجتماعی و فرهنگی استان در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر است؛ که جوانان و نوجوانان ما را مورد تهدید جدی قرار داده است، و اگر چه در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری دستگاه‌های عضو آن اقدامات خوبی به عمل آورده است؛ اما در عین حال نیاز به برنامه‌های جدی تری احساس می‌شود؛

وی تاکید کرد: در امر پیشگیری پیشنهاد می‌شود، برنامه ریزی جامع برای آگاه سازی بیشتر جوانان و نوجوانان در سطح مدارس انجام شود، همچنین برای آگاه سازی خانواده‌ها نسبت به تبعات مصرف مواد مخدر برنامه ریزی صحیحی صورت بگیرد.

به گفته وی، محور قرار دادن مسجد و فعال‌تر ساختن کارکرد اجتماعی آن به عنوان عالی‌ترین مرکز آگاه سازی آحاد جامعه نسبت به آسیب اجتماعی اعتیاد می‌تواند تأثیرگذاری خوبی در بین جوانان و خانواده‌ها داشته باشد.

وی انجام تفاهم نامه همکاری بین دستگاه‌های مرتبط با پیشگیری از مصرف مواد مخدر در زمینه انجام فعالیت‌های مشترک و هدفمندرا از دیگر پیشنهادها برای حل معضلات جامعه مطرح کرد و بهره گیری از فضای مجازی در زمینه اگاه سازی بیشتر نسل جوان نسبت به آثار مصرف مواد مخدر و تولید محتوای مناسب در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر را به عنوان دیگر پیشنهادات عنوان کرد.

حجت الاسلام انصاری راد همکاری اصحاب رسانه و جراید در آگاه سازی خانواده‌ها و نسل جوان، با بررسی و ریشه یابی این آسیب خانمان سوز و ارائه پیشنهادهای قابل اجرا در حوزه پیشگیری را مؤثر دانست.

وی اظهارداشت: سازمان تبلیغات اسلامی در مسیر رشد و اعتلای فرهنگ دینی، علاوه بر استفاده از تبلیغات سنتی، سعی کرده است از ظرفیت روش‌های نوین تبلیغاتی نیز بهره جوید؛ لذا در این ارتباط سایت‌هایی با عنوان سایت تبیان، سایت بانوان فرهیخته و فعال عرصه دینی، سایت خبری ido طراحی کرده و در اختیار مردم به ویژه نسل جوان قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان ادامه داد: باز در همین ارتباط گروه‌هایی در فضای مجازی توسط جوانان مرتبط با سازمان راه اندازی کرده که در حال ارائه مطلب در زمینه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی برای مردم هستند.

وی افزود: مکانیزه ساختن خدمت رسانی دینی به مردم از طریق راه اندازی سامانه‌های خدمت نیز از دیگر برنامه‌های اداره کل در زمینه یاد شده به شمار می‌رود؛ در کل تلاش ما بر این استوار است که از ابزار و روش‌های کارآمد جدید در حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی دینی استفاده کنیم؛ البته کاستی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که به فضل الهی بر طرف خواهیم کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.