حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2666×
شگردهای ایجاد فتنه
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
شناسه : 14847
بازدید 202
13
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان در یادداشتی به تبیین شگردهای ایجاد فتنه پرداخته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد فولادی در این یادداشت چنین آورده است: فتنه گران برای ایجاد فتنه به شگردهایی دست می زنند که برخی اشاره می‌شود:

1-استفاده از شعارهای خوب و جذاب: بسیاری از فتنه‌گران چنین وانمود می‌کنند که خواهان آرامش مردم و اصلاح امور جامعه‌‌اند:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ». 

هیچ فتنه‌گری هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردم‌ معرفی نمی‌کند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بی‌قانونی و ظلم و مردم‌ستیزی می‌کنند. آنان همواره از اصول متعالی انسانی دم می‌زنند. از صلح و عدالت و آزادی و امنیت سخن می‌گویند، شعارهایی که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است

2- شبهه‌افکنی و شایعه پراکنی: بخشی از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می شوند تا با ترساندن مردم به اهدافشان برسند همانطورکه ابن زیاد با ترساندن کوفیان از جنگ با یزید باعث تسلیم آنان شد؛یا شایعه اقتصادی که هدف از این شایعه ایجاد حالتی از نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در زمان بحرانهاست.

از این جهت قرآن می فرماید: «ولا تقف مالیس لک: از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، (آیه 36 اسراء) و می فرماید: (آیه 6 حجرات ) «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا:اگر شخص فاسقی برای شما خبری آورده درباره آن تحقیق کنید»در این آیه مومنان را از پذیرش خبر از فاسقان بدون پرس و جو از صحت و درستی آن، منع می کند

3- تفرقه افکنی: یک جامعه یک‌پارچه و متحد، به طور طبیعی سدّ محکمی است در برابر هر گونه فتنه‌انگیزی. فتنه‌گران زمانی می‌توانند ماهی مراد خویش را صید نمایند که در صفوف متحد مردم شکاف ایجاد نمایند. دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و زبانی می‌تواند زمینه مناسب برای ایجاد فتنه را فراهم سازد.

مقام معظم رهبری حفظه الله در این زمینه می‌فرماید: 1/1/ 1386: «یک بخش از جنگ روانی دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومی، مذهبی (شیعه و سنی) اختلافات جناحی، اختلافات صنفی را ترویج می‌کنند.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.