حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2943×
امام حسین (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) در دو سنگر حماسی ، فرهنگی و علمی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
شناسه : 16517
بازدید 185
16
مقاله سید مهدی هاشمی پیرامون امام حسین (ع) و امام صادق (ع) امام حسین (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) در دو سنگر حماسی ، فرهنگی و علمی (سید مهدی هاشمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان )
ارسال توسط : نویسنده : محمد حیدر نسب منبع : اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان ؛ حجت الاسلام و المسلین هاشمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان در مورد امام حسین (ع) و امام صادق (ع) در دو سنگر حماسی ، فرهنگی و علمی هستند در قالب مقاله ای گفتنند :

شرایط زمانی امام حسین (علیه السلام) این ایجاب می کرد که انقلاب و دگرگونی صورت گیرد و حماسه برپا شود تا وجدان های خفته بیدار شوند و مردم ازحیرت وسرگردانی نجات پیدا کنند و در زیارت اربعین می خوانیم ((وَبَذَل مُهجَتَهُ فِیَکَ لِیَستَنقِذَعِبَادَکَ مِنَ الجَهَالَهِ وَحَیرَهِ الضَلاَ لَهِ )) : وبذل جان کرد درراه تو تا نجات بخشد بندگان تو را از نادانی و سر گردانی وگمراهی . امام حسین (علیه السلام) هم به اثر کارش و نتیجه آن توجه داشت ومی دانست که شهادتش اثر مفید دارد و لذا قیام کرد و شهید شد وآثار وبرکات فرهنگی وسیاسی ومعنوی عاشورا و حماسه و کفرستیزی وعدم سازش با ظلم و ستمگر تا هنوز باقی مانده است، گرچه دشمنان تلاش های زیادی کردند که اثر و فرهنگ عاشورا را از بین ببرند وهدف کشی ازانقلاب امام حسین (علیه السلام) را شروع کردند ولی موفق نشدند اگرچه توسط شیعیان نادان یک سری خرافات  و بدعتها را درعاشورا و یا فقط بعد عاطفی وگریه محض را درآن قاطی کردند ولی باز هم نتوانستند وبه قول قرآن در سوره ی تویه آیه ۳۳ می خواهند نور خدا را خاموش کنند  نمی توانند، نور امام حسین (علیه السلام) نور خداست ، نور خدا را هرگز نمی توانند خاموش کنند، فرهنگ عاشورا و انقلاب کربلا پویا وهدایتگرانه وجهانی  وفراگیر باقی مانده است، نمونه آن لشکر بیست میلیونی اربعین حسینی است، واما زمان امام صادق (علیه السلام) وشرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت طور دیگر بود، افکار و اندیشه های زیاد وفراوانی به وجود آمده بود، و جنگ عقاید شروع شده بود، امام صادق (علیه السلام)  با مبارزه منفی که با حکومت های زمانش را داشت ولی مهم‌ترین سنگر وجبهه را سنگر و جبهه فرهنگی قرار داد وامام صادق (علیه السلام)  فرصت را براین دید که دانشگاه وکانون فرهنگی و علمی را تاسیس کند وبراین کار همت گماشت ودر تاریخ آمده است که بغداد کانون جنبش علمی اسلامی در صدر اسلام بوده و این جنبش علمی مرهون امام صادق (علیه السلام) و سفر ایشان به عراق بوده است در  تاریخ شیعه می خوانیم که درعلوم اسلامی از سایر فرق مذاهب پیش قدم هستند ودرهمه رشته ها:ازادبیات وتفسیر وفقه وکلام و فلسفه و عرفان ونجوم و ریاضی وتاریخ وجغرافیا کتابهایی نوشته اند ومردان بزرگ عالی ترین ونفیس ترین آثار علمی وتحقیقی هم چون زراره ها ومحمد بن مسلم ها، شیخ مفید وطوسی ها بیرون داده وبه جهان اسلام و بشریت تحویل داد اند وبسیاری ازدشمنان به رسمیت مذهب شیعه بعد ازهزار سال و اندی اعتراف می کنند و مکتب شیعه را مکتب پویا و زنده وهدایتگر و سازش ناپذیر وظالم ستیز وکفر سوزمعرفی می کنند وآثار علمی شیعه را درهر رشته مورد نیاز بشریت آماده می بینند، همه ی اینها مولود ایمان وعقیده شیعه وپیروی ازصادق آل محمد (علیه السلام) است و از آثار مبارزه‌ علمی و فکری و فرهنگی امام صادق (علیه السلام) درآن زمان حساس وشرایط خاص می باشد، وخلاصه روش مبارزه امام صادق (علیه السلام) در سنگر جهاد علمی وفرهنگی به شرح ذیل می باشد : 1-تخریب و ویرانگری امام حرکات مذاهب انحرافی وگمراه واندیشه های باطل ۲-ایجاد بزرگترین دانشگاه با چهار هزار نفر دانشجو وطالب علم درهمه علوم مورد نیاز بشریت، هدف امام صادق علیه السلام ازاین دوکار این بود که:۱-برای تشریع دین مقدس اسلام قاعده و اصول محکم و استوار بنا کند، عقیده اسلامی را درچهار چوب نیرومندی جا دهد تا از هرج ومرج فقهی واجتهاد های بی رویه بی پایه، قیاس رای واستحسان واجتهاد در مقابل نص جلو گیری کند وبقا و دوام اسلام را درمیان امواج و طوفان های گوناگون علمی به وجود آمده تضمین نماید و فرمود: ما اصول وقواعد فقهی رابر شما القاء می کنیم وشما فروع و فروعات را ازآن استخراج نمایید، وقیاس سبب نابودی ومحو دین وقرآن وسنت پیامبر (ص) می‌شود(اِنَّمَاعَلَینَا اَن نُلقِی اِلَیکُمُ الاُصُولَ وَعَلَیکُم اَن تَفَرَّعُوا)،ودومین هدف امام صادق (علیه السلام) این بود که مفاهیم غلط وخطا احادیث جعلی را که توسط عمال خلفاء بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) با احادیث نبوی قاطی شده بود، اصلاح کند وآن چه را که از زبان گهربار رسول مکرم اسلام (ص) بیان شده بود ارائه کند ۳-هدف سوم امام صادق (علیه السلام) این بود که مرجعیت علمی و دینی مردم وامامت را به عنوان یک فرضیهء دینی والهی تبیین نموده وبه خاندان وحی و پیروان راستین اهل بیت (علیهم السلام و (ولی فقیه) )متمر کز نماید تا مردم وتشنگان سرچشمه الهی و اسلامی و زلال حقیقت را برای همیشه به علوم نبوی هدایت کند، منابع:۱-اسلام مقتضای زمان شهید مطهری، ۲-مروج الذهب ابن مسعود ج۲،وتحلیل فکری و سیاسی امامان معصوم (علیهم السلام) از رسول جعفریان، ۳-امام صادق ومذاهب اربعه ج۳و صفحه ۱۳۶ ،طبرسی واحتجاجات ج۲صفحه ۱۳۲،وسایل الشیعه ج۱۸،صفحه ۴۱حدیث ۵۱،پاسدار اسلام شماره ۲۰۰،زندگی پیشوایان اسلام وسیره عملی اهلبیت(امام صادق علیه السلام )از سید کاظم ارفع .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.